fredag 14 augusti 2020

#5: Glöm inte bort herravdelningen

Så var det det där med herrkläder då. För ja, i regel är män större än kvinnor. Längre och kraftigare framför allt. Och just för att män inte riktigt har samma vanor vad gäller klädanvändande är ofta herrkläder av bättre kvalitet än vad damkläder är. Män har inte riktigt samma tendens att överkonsumera plagg som sedan används alldeles för lite för att sedan rensas ut i förtid. Nu generaliserar jag ju men det är ändå vanligare att män använder sina plagg tills de är helt utslitna än att kvinnor gör det. Därför är herrkläder i bättre kvalitet. När jag för 10 år sedan fick för mig att köpa massa ulltröjor på second hand för att sedan filta i tvättmaskin a la DoReDo hittade jag inte en enda tröja i ren ull på dåvarande Emmaus. Det var bara akryl och bös och på sin höjd hade plaggen typ 3% ull. När jag gick över till herravdelningen däremot hittade jag mängder med tröjor i ren lammull och merino och inte kostade de mycket heller.

Alla kroppar är ju olika så varför skulle inte ett herrplagg kunna sitta bättre än ett skapt för damer? Och kombinerar man dessutom tips nummer 2, det här med att sy om och ändra, kan det bli hur bra som helst. Själv har jag hittat min regnjacka i herrmodell för 75 kr. Passar utmärkt och med lite grejande har jag kortat ärmarna till min längd. Även regnbyxorna är i herrstorlek och har kortats. Båda med favorittrickset: resår.

Och skjortor alltså. Jag har aldrig gillat figursydda grejer så herrmodell har alltid känts rätt för mig. Den här skjortan förvärvade jag på en klädbytardag. Min kollega hade köpt den till sin sambo som aldrig gillade den och jag plockade på mig den för att ha som överdrag på jobbet bara. Så frös jag en dag och drog på mig den över en Gudrunklänning och fick till den här härliga kombinationen! Jag insåg att jag tyckte skjortan var alldeles för najs för att vara slitig jobbskjorta så den uppgraderades till finskjorta i garderoben istället. Så kan det bli.

Har man dessutom stora fötter är herravdelningen också en bra grej att leta i. Själv har jag dock 35-36 så några herrskor har det inte blivit för mig, konstigt nog. Eller inte. Men det här med att inspireras av herrgarderoben och att använda mer unisexplagg är ju ändå rätt najs. Och här gäller ju samma sak som med vad det står på storlekslappen: du bestämmer själv hur du vill att plaggen ska sitta.

Och därmed var min ingrottning till ända. På riktigt, man kan hitta i stort sett allt man behöver second hand, även om man är tjock. Man kanske får leta lite mer bara, men det är ju inga bekymmer. Då hinner man ju fundera över om man verkligen behöver plagget. Och för mig blir letandet lite av en sport. Men nu är jag nyfiken: vad tycker du om mina tips? Har du några egna erfarenheter? Har du fått nytta av mitt inlägg någon gång? Har jag lyckats inspirera? Det vore toppenkul om du kommenterade eller hörde av dig!

4 kommentarer:

  1. Jag har älskat den här lilla mini-serien! Eller vad man ska kalla den. Jag älskade inlägget som du byggt på också, det var faktiskt så jag hittade till din blogg förra året. Jag är väl vad man kan kalla... plus size, men i den mindre kategorin? Jag vet inte, jag kan sällan handla något i vanliga affärer i alla fall. Inte för att jag är jättesugen på det, men det händer liksom om jag letat länge efter något jag verkligen känner mig i behov av. Oftast byxor. Men ångrar mig ungefär hälften av gångerna ändå, så försöker sluta med det också.

    Och jag trodde när jag började leta kläder second hand att det skulle bli lika svårt, men jag tycker nog faktiskt inte att det är så jobbigt ändå? Klart man kan bli besviken ibland när man chansar och provar något man hoppades på. Men mitt största problem är sällan att det inte sitter bra över magen/höfterna, utan att som vanligt så är brösten för stora. Oavsett avdelning, alltså. Men så är ju majoriteten av modevärlden, även när man ska sy eget, designad för någon sorts B-kupa.

    Och ville väl egentligen bara titta in och säga tack! För det är ett sånt viktigt ämne, och jag blir alltid glad/informerad när jag klickar in här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh tack, vad kul att höra! Blir verkligen jätteglad! Och jag känner precis som du, det är fasen typ svårare att hitta kläder som passar i butik och det gläder mig att höra att du också insett att det går fint att shoppa second hand, precis som jag gjort 🙂

      Radera
  2. Håller med om att herrkläderna ofta är i bättre kvalitet. Jag är heller inte skapt i kroppen så att jag passar i figursytt, jag är liksom tjockast på mitten, och dessutom ganska varm av mej, så jag gillar när kläderna är lösa o lediga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I hear ya! Jag vet inte ens vad midja och höfter är för något! Det är ju bara massa fluff mitt på! Men det är fint det med 😍

      Radera

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...