tisdag 29 september 2020

Dagens hållbara outfit #19: lägst PPA i garderoben

Idag är temat i hållbarhetsutmaningen att ha plagg med lägst PPA (pris per användning) i garderoben på sig. Man kan läsa mer om det fenomenet i detta gamla inlägg för övrigt. Jag har förvisso plagg som säkerligen har lägre PPA men de är köpta nyproducerat och det ville jag inte ha på mig idag. Så det blev den här trotjänaren till kofta som köptes på Lindra när det låg i Backa för 80 kr. Den användes fem dagar i rad häromveckan (en annan utmaning) och bara det bättrade ju på PPA:t rejält. Och så mycket som jag har använt den tror jag nog att jag är nere i ca 1 kr per användning. Klänningen kommer från förra årets tjockisloppis och kostade runt en 50-lapp och den har jag också använt mycket. Leggingsen fick tyvärr bli ett par nyproducerade men de är välanvända och skorna från Eriksjälpen i Kortedala (95 kr) är garanterat nere i mindre än en krona per användning. Örhängena, som fick ett eget inlägg för ett tag sedan, kostade 234 kr på Etsy och det känns som att jag har använt dem 2234 kr vid det här laget så de har riktigt låg PPA! Bra jobbat till mig själv.

Och jag har insett det att ett PPA på 1 kr är en bra allmän inställning. Jag har nog undermedvetet tänkt så att om ett plagg kostar 10 kr på loppis ska jag väl ändå kunna använda det 10 ggr. Och om jag investerar i ett lite dyrare second handplagg, för säg 200 kr, då är ändå mitt mål att använda det 200 ggr. Förhoppningsvis duger kvalitet och mina lagningskunskaper till det med. För kläder är ju till för att användas. Eller vad tycker du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...