söndag 6 september 2020

#ettplaggfemdagar

Nu kan man ju tro att jag är lite schizofren med tanke på vad jag bloggade om för en vecka sedan. Då påstod jag att jag är en väldigt inbiten olika-kläder-varje-dag-människa, och det är jag! Ändå hoppade jag på en stilutmaning på instagram som gick ut på att man skulle ha samma plagg fem dagar i veckan. Alla fem vardagar skulle jag alltså ha ett och samma plagg på mig och stajla det olika. Jag borde ju fattat att den utmaningen inte var för mig men jag blev faktiskt lite pressad också. Eller utmanad. Eller påhejad om du hellre vill det. Sagt och gjort, jag har ändå hävdat att den där koftan från Gina Tricot, som jag köpte i Lindras förra butik i Backa för snart två år sedan, funkar till allt. Jag har använt den jättemycket, året runt, så upp till bevis. 


Så här såg det ut. I måndags och torsdags hade jag orangea kjolar. Måndagens kommer från Sellpy och är en Gudrun Sjödén, märket jag egentligen inte vill gilla men gör ändå, och torsdagens är en hemsydd historia jag köpt av min kompis Anna på tjockisloppis. Slytherin-t-shirten har jag fått av en annan kompis. I onsdags försökte jag ändå vara lite kreativ och drog på ett bälte över koftan. Lite mer påhittigt kanske men inte så himla snyggt egentligen. Tisdagens look var jävligt bekväm och najs, vilket har behövts den här veckan pga överöst med extrajobb. Den klänningen är också köpt av Anna på samma tjockisloppis. Fredagen var nog den dagen jag blev mest nöjd med när jag återigen hade hemmasydd kjol från nämnda tjockisloppis och ett linne, också hemsytt, jag köpt i Fancy Fatshion på facebook. Det är älvor och kantareller på det. Bara en sån sak!

Vad tyckte jag om veckan då? Jag kan inte påstå att det kändes tryggt och skönt att veta att jag skulle ha samma kofta på mig inför varje dag och utgå ifrån den. Jag är inte så himla bra på att kombinera och lattja med uttryck och kombinationer. Jag vet att jag behöver öva på det, men mitt jobb och min kroppsform kan begränsa mig ganska rejält i det. Upplever jag i alla fall. Och jag tyckte ärligt att det var tråkigt att ha samma kofta varje dag. Och det är något som inte är helt socialt accepterat med att ha samma kläder på sig dagligen. Därför valde jag ett så säkert kort som en vanlig svart och icke uppseendeväckande kofta som jag vet passar till vad som helst jag tar på mig. Mesigt och lite fegt av mig. Och jag blev helt ärligt irriterad i veckan över att jag inte kunde ta på mig tröjan jag köpte förra helgen på BjörkåFrihet. Det var för varmt för både den och koftan samtidigt nämligen. Dessutom blev koftan lite lätt svettig i veckan så... Jag borde bli bättre på vädring!

Ok, det var väl ändå lite utvecklande för mig att göra det här eftersom jag helt ärligt är askass på det. Men jag gillar att vara ombytlig med mina kläder och ha en ny outfit vare dag när jag rör mig ute bland folk. Så det kommer jag fortfarande göra. Men jag har ju fått nosa på att bli lite mer kreativ och kombinera i alla fall. Om du är nyfiken på vad andra sysslade med i veckan kan du klicka in på hashtaggen #ettplaggfemdagar på instagram. Alla var inte lika mesiga som jag kan jag säga. Och tur var väl det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...