torsdag 3 september 2020

Är jag en skosnobb?

Jag tror nog inte att någon skulle ge sig på att kalla mig för märkesnörd. Visst finns det klädmärken jag gillar bättre eller sämre dock. Det handlar nog snarare om att jag vet vad som funkar på mig och vissa märken har ju en viss stil som tilltalar mig dock. Monki t.ex. brukar jag gilla pga passform och snitt. Gudrun Sjödén är precis lagom kulturtantigt för mig. Men jag blir inte såld på allt de gör. Särskilt inte eftersom det finns tvivelaktigheter med båda företagen som man kan läsa om här och här. Och jag tror verkligen inte att jag är en sån som skulle köpa en, i mina ögon, asful tröja bara för att den är i ett känt och dyrt märke. Jag tror inte heller att jag inbillar mig att jag gillar saker bara för att det är modernt och/eller dyrt. Eller?


När jag köper kläder (second hand givetvis) spelar det faktiskt ingen roll vad det står i lappen där bak. Noname-märken, handsytt, fast fashion och snobbmärken är alla välkomna hem till mig om jag blir lite kär i plaggen och de passar bra. Det är ju ändå second hand. Men när det gäller skor erkänner jag att jag är lite lite snobbig. Visst finns det noname-skor som kan vara skitsnygga men tyvärr håller de oftast inte måttet utan går sönder rätt snabbt. Som de här, om än väldigt fina, silverskorna jag köpte i en krimskramsbutik i Bohuslän för några år sedan. Jag använder dem inte så ofta dock eftersom de är rena skiten och inte tål användning, uppenbarligen.

Jag skulle säga att vem som helst kan känna på skorna om de är åtminstone ok kvalitet eller ej. Silverskorna känns som papp typ och det är ganska lätt ändå att känna på sömmar och så vidare om de kommer hålla ett tag. Jag har lärt mig den hårda vägen att köper man crap blir de snart det också. Ett par skor ska ju ändå hålla några år när man använder dem. Tycker jag i alla fall. Jag har också köpt "tag tre - betala för två" i den där billighetsbutiken ni vet. Alla de skorna har fallit sönder inom en allt för snar framtid.

Och jag älskar ändå skor! Mina absoluta favoriter genom tiderna är mina orangea Dr Martens som jag köpte i årskurs 8, de där som tog mig tre år att gå in men som jag sedan använde nästan dagligen i tio år innan det gick hål i dem. Jag använde dem ett tag till sedan men nu är de ändå lite för trasiga för att använda. Jag har dock en dröm om att hitta den där skomakaren som vill rädda dem. I vart fall får jag glädja mig över mina andra Dr Martens istället. Jag har två par, båda är begagnade. De på bilden köpte jag på Tradera för 150 spänn och mina andra har jag fått av en kompis. Jag har plan på att skaffa ett par kängor igen någon dag också. Dr Martenskängor är ju ändå den bästa allroundskon enligt mig.


Jag gillar också mina Clarks och jag har två par Nike Air Force 1, alla paren också köpta begagnade. Sneakers är annars lite av ett gissel för mig eftersom jag sliter på dem så mycket. Mina bästa jag haft där var två par (köpte ett par nya och ett par begagnade) Adidas Superstars i vitt och grönt som var nästan lika mycket fastväxta på mig som mina orangea Dr Martens. Adidas Superstars har varit den ultimata sneakern för mig i flera år men jag blir mer och mer förtjust i mina Nike nu. De är ju bra så snygga!


Sedan så är jag väldigt förtjust i mina vandringsskor från Salomon och de fantastiska, men ack så skaviga, skorna från The Last Conspiracy var ju verkligen ett fynd! Mina favoriter alla kategorier är dock mina Duckfeet. Inget av de paren har jag köpt begagnade, helt enkelt för att jag inte hittat några begagnade än. Hittar jag några i min storlek kommer jag nog garanterat slå till. De har en väldigt bra kvalitet och är breda nog för mina fötter samt i vegetabiliskt garvat läder och med rågummisula. Bara bra grejer där alltså. 

Och tycker du nu att det låter som att jag har många par skor så bekräftar jag det. Det har jag. Det har jag nog haft sedan jag började handla mina kläder själv. Jag gillar skor jättemycket helt enkelt, och ja, jag gillar skor av vissa snajsiga märken. Jag är en skosnobb. Lite lagom i alla fall. Och mitt tips till att få skorna att hålla länge, förutom att köpa kvalitet då och lite allmän skovård (som jag tyvärr är askass på) är att varva dem. Använd inte samma skor flera dagar i rad utan låt dem vila 2-3 dagar innan du använder dem igen. Då blir de inte lika insvettade och de håller längre. Och skor second hand är inte alls en big no no som vissa hävdar. Det går att hitta nästan nya eller helt nya på den marknaden med. Så det så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...