måndag 14 september 2020

Second hand = loppis

Härmed ska jag förkunna någonting. Att all form av begagnathandel är loppis för mig. Jag har liksom alltid sagt att man ska leta på loppis även om det är t.ex. Myrorna jag menar. Någon gång har jag faktiskt fått en kommentar som: "Jaha, du kallar second hand för loppis?". Ja men varför skilja på det? Alltså, butikerna får gärna heta second hand, det är ju ett uttryck jag använder med, men det är ju ett koncept att "leta på loppis" eller "ta en loppisrunda". Om jag är på en loppisrunda spelar det liksom ingen roll om jag går på Kommersen eller besöker Arkivet som för övrigt har öppnat i Göteborg. Vad gäller ordet loppis så kommer ju det från uttrycket loppmarknad som jag inte tänkte fördjupa mig i här. Vill man dock göra det ska man lyssna på Återbrukspodden som reder ut detta begrepp, jag tror redan i första avsnittet


Apropå Smyrna second hand, som ju är en loppis, på bilden ovan så var jag där i lördags. Jag var där sent så det inte skulle bli någon trängsel och det är ju onekligen så att det är rätt utplockat senare på dagen. Det är dock inget problem för mig, alla letar ju inte efter samma grejer så fyndet kan finnas ändå, och jag hittade en väldigt stor men väldigt skön tröja. Från det där tantmärket jag hatälskar. Jag blev lite kär när jag tog på mig den och jag ska sätta resår i ärmsluten och färga om den tänkte jag. Då blir det en perfekt gå-i-skogen-tröja. Eller något annat. Grafitgrå tänkte jag mig. 


Och så hade de satt upp den här. Tråkigt tycker jag. I min värld är ändå loppisar som gjorda att ta med hunden in på. Man kan liksom inte skylla på allergier där eftersom hela sortimentet är besudlat. Men jag uppskattar butiken ändå och det är en av mina favoriter. Och vill man ha tips på hundvänliga loppisar istället hänvisar jag till detta inlägg. Tipsa mig gärna om fler!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...