tisdag 8 september 2020

Låt oss vara lite nostalgiska ett tag

Kläder kommer och går. Hur mycket vi än inte vill det så har vi kläder vi älskar som efter ett tag blir helt obrukbara för oss. Man växer, på olika håll, under hela livet, krymper ibland och är plaggen väldigt älskade blir de till slut utslitna. Ibland tröttnar vi dessutom. Jag räknar kallt med att de som läser den här bloggen inte slänger några kläder så jag förutsätter att plaggen istället lever vidare på andra sätt. Klädbytardagar i första hand och second hand i andra hand blir det för mig. Är plaggen slitna sparar jag det som kan sparas till återbruk. Men i vart fall, vissa plagg sörjs mer och andra mindre, och det har hänt mer än en gång att jag gjort mig av med en del plagg som jag senare lite önskar att jag hade haft kvar. Då är det lätt att bli nostalgisk. 

Jag har snokat upp några gamla foton från min tonårstid med lite gamla favoritplagg jag tänkte bjuda på här. Nu handlar det om avfotade gamla bilder så kvaliteten är inte super. Men det här är plagg jag fortfarande känner lite pirr i magen av att se!
 
 
När jag och vännena skulle klä oss som hippies på ett minidisco vi hjälpte till på tvingade jag min mamma att sy den här kjolen. Jag valde ut några tyger jag gillade, förklarade hur jag ville ha det ungefär och sedan satte mamma igång. Jag tror hon tyckte det var rätt kul och resultatet blev finfint! Det är lite av en sorg att jag inte kan ha den länge för jag tycker så mycket om den. Och jag har den kvar. Jag är en sentimental hoarder. Blusen köpte jag på någon loppis, troligtvis Gnosjö Hjälper, för en tia eller två, och jag använde den jättemycket i flera år. Den blev jag också för tjock för tids nog. Och märk väl att jag har den istoppad. Det händer typ aldrig idag. 
 
 
Vi kan kalla den här för "Jenny och Thomas Vikströms långa tunga". Jag har alltid varit lite wannabepunkare och den här långärmade t-shirten med Union Jack på var precis min smak. Jag hade lätt kunnat tänka mig att använda den idag med om jag hade haft den i min ägo fortfarande. Och den formen på min kropp fortfarande. Jag är ändå tonåring at heart. Och kulturtant med. Den bästa kombinationen!
 
 
Nu kommer det bilder på temat första gången i Estland. Det här är på båten dit. Skjortan köpte jag på rea för inga pengar alls på Indiska och jag använde den hur himla mycket som helst! Jag tror jag tvättade sönder den till slut. Jag blev även misstagen för en estet (jag gick samhäll) och kallad för hippien pga den här skjortan och några andra härliga plagg jag använde mycket då. Jeansen har en lång historia. Jag köpte dem på H&M i sjuan och använde dem massor hela högstadiet. Sedan blev det modernt med utsvängt på gymnasiet så jag sydde ut dem själv med fösta bästa tygbit jag hittade hemma. Det blev inte perfekt men jag gillade det. Sedan sprättade jag upp knäna och använde dem som klotterplank ett tag. Till sist blev det också modernt med äckligt lågt skurna jeans och linningslöst så jag sprätte bort den med. Inte riktigt det mest smakfulla jag gjort. De blev dock bara snyggare och snyggare för varje år och jag har dem kvar de med. I källaren. Och det var bra kvalitet på jeansen på H&M på den tiden. Ingen jäkla elastan och skit. Och päronryggsäcken förresten. En sådan skulle jag vilja ha igen.

 

Koftan alltså. Och håret! Koftan köpte jag för julklappspengar jag fått av farfar. Jag hittade den på en reastång på Kappahl i Värnamo. Tillsammans med massa andra plagg. Jag älskade den så fruktansvärt mycket. Supersnygg grön färg och jag använde den jätteofta eftersom den passade till nästan allt. Den var dock någon akrylbajs så den blev nog alldeles söndertvättad och solkig till slut. Under sticker även en supernajs t-shirt upp som jag hittade på Emmus Björkå, dvs originalet i Björkå. Den får ni nog se mer av någon annan gång. Den har jag tyvärr inte kvar. En klädbytardag blev dess öde. 
 

Här äter jag hamburgare på Hesburger. Och har en bra hårdag igen. Tröjan är en reklamtröja för parfymen 4711 och inköpt för 20 kr på High Chaparall. Min syster hade en likadan som hon nästan inte använde. Den ansågs vara ful av folk. Jag älskade den! Den var dåligt sydd och sömmarna släppte i ärmhålorna men jag brydde mig inte. Tyvärr gick den sönder under en arkeologisk utgrävning i Ungern 2006. Jättesönder. Men jag har den kvar och har plan på någon form av återbruksprojekt med den. Och jag skulle verkligen vilja ha tag på en "ny". Spana gärna åt mig på loppisar hörrni!

Vi är fortfarande i Estland vänner. Sista dagen innan hemresan. Kappan jag har på mig köpte jag också på Gnosjö Hjälper för någon hundralapp. Den använde jag också jättemycket. Jag tyckte dock det var lite Sovjet och Lenin över den så jag lämnade min röda stjärna från Ung Vänster hemma när jag åkte till Baltikum år 2000. Varför jag gjorde mig av med den vet jag faktiskt inte för jag tror inte jag växte ur den. Nu hade den ju förvisso inte passat längre men den fick i alla fall ett nytt liv hos mig kusin på en klädbytardag.

Ok jag bjuder på den här med. På skolavslutningen i tvåan sjöng skolkören jag var med i Jimmy Dean av Troll i kyrkan. Jag sjöng solo. Och jag lånade kläder min syster inte använde längre. Det skulle vara lite åttiotal och tacky men hallå, det är ju riktigt snyggt ju! Undrar vart den jackan har tagit vägen...

Jaha, det var allt jag hade just nu. Men jag får nog snoka upp lite fler gamla bilder. Och det är ingen idé att vara bitter och sörja det som var. Jag har ju ändå bilderna kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...