lördag 28 september 2019

Hur intresset för kläder kom tillbaka

Nu tänkte jag berätta om något som hände förra året, och i och med det ge er ett litet tips. Är det så att du är en av dem som tittar in i garderoben varje dag och suckar över att du inte har något att ha på dig? Är du en av dem som känner dig opepp och inte så jäkla piffig när du går till jobbet eftersom du har samma gamla kläder dag ut och dag in som dessutom är tråkiga? Då är det här ett inlägg för dig.

Redan som liten älskade jag kläder och något av det bästa som fanns var när jag fick rota igenom påsar med mina kusiners urvuxna kläder. Jag har en bl.a. kusin som är tre år äldre än mig och en som är 13 år äldre än mig och vem brydde sig om mode och trender när man var barn på 80- och 90-talet? Redan då gillade jag second hand alltså.


När jag var tonåring använde jag allra helst min mammas 70-talskläder och jag och min kompis Magda gjorde en grej av att ha på oss lustiga hattar och färgglada blusar i skolan. En klasskompis sa till och med till oss en gång: "Alltså, lär er att klä er va!". Det tyckte åtminstone jag var ganska lustigt. Sedan flyttade jag till Göteborg och hittade gärna annorlunda och roliga kläder på Emmaus och Myrorna.T.ex. den gröna jackan/tröjan på bilden ovan som det står Landvetter Airport på ryggen på. På bilden försöker jag blåsa såpbubblor med rök i. Jag rökte egentligen inte på riktigt. Men sedan träffade jag partnern, slutade dansa, började plugga och blev tjock. Då blev det lite trist på klädfronten.

Alltså, i flera år, framför allt sedan jag började jobba heltid, har jag känt mig ganska oinspirerad och oinspirerande. Jag har tyckt det har varit svårt att hitta kläder som passar mig på kedjorna och jag sliter ändå en hel del på mina kläder på jobbet så jag har inte investerat i så mycket nytt, trots regelbundna klädbytardagar. Min shopping har bestått av någon räd på Indiska ibland när jag ändå behövt köpa nya leggings (stapelvara hos mig typ). På Indiska kan jag oftast ha XL och i regel har de mycket kläder som faller mig i smaken. Men det har inte varit ofta jag shoppat. Shopoholicdagarna var över alltså.

Tills en dag. Jag har en kollega som handlar alla sina kläder second hand. Jag nämnde nån gång att jag också gillar second handkläder men att efter jag blev tjock så hittar typ inget där. "Det förstår inte jag." sade hon då. En eftermiddag i skiftet maj/juni förra året tog jag mig till Emmaus på Ångpannegatan (numera BjörkåFrihet) på Hisingen och prövade min lycka. Och jo, jag fick napp!


Denna gång tog mig verkligen tid att leta och kom därifrån med denna outfit i en påse. En kofta (med egentligen lite för mycket akryl i) för 100 k, en välanvänd tunika från Indiska för 30 kr (prutade ner den en tia pga hål) och ett par haremsbyxor för 70 kr tror jag att det var. Men priset är egentligen sekundärt. Jag hittade något på loppis igen! Och det var kläder jag verkligen gillade. Tunikan har jag använt massor. Koftan har jag för övrigt bytt knappar på eftersom de som satt på var skitfula.

Och i och med detta öppnade sig en nygammal värld. Jag tyckte att det var kul och spännande med kläder igen som jag inte tyckt på flera år! Jag gick runt och tittade på folk och reflekterade över deras stil och plagg och funderade över vad det var som gjorde att de köpt och gillade just dem. Jag undrade vart de fått tag på dem och hur gamla och välanvända de var t.ex. Och det var faktiskt kul! I flera år hade jag knappt ens reagerat på andra människors kläder.

Och det här min vän, det är mitt tips till dig som är lite kläduttråkad. Köp kläder second hand helt enkelt. Det är faktiskt dökul. Och det funkar på riktigt. Deltagarna i F/ACT Movement har flera gånger sagt att de fått tillbaka kreativitet i kläder och stil i och med utmaningen med att köpa second hand. Man får en mer personlig stil med second handkläder och jag skulle vilja påstå att det är lättare att hitta något man verkligen gillar i en second handbutik. För vem bryr sig om trender och vad som är modernt egentligen? Och om du nu vill protestera och säga att second hand är sunkigt rekommenderar jag återigen att du lyssnar på första avsnittet av Återbrukspodden. Och om du har några dåliga ursäkter om att det inte går att hitta något begagnat för att du är för tjock, smal, lång, kort eller vad det nu kan vara så rekommenderar jag att du läser mitt inlägg om hur man shoppar second hand som tjockis. Jag tänker att mina tips lär funka mer eller mindre även för smalisar, långisar och kortisar. Och om du älskar att shoppa mycket kläder bör du definitivt handla second hand eftersom miljöpåverkan är påtagligt mindre än om du shoppar nytt. Jag tror att second handshopping är för alla. Betänkligheter och ursäkter är bara dåliga undanflykter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...