måndag 23 september 2019

Loppistips #6: Erikshjälpen Kortedala


Här kommer ännu ett tips på en bra second hand. Vi har många i Göteborg. I Kortedala finns sedan mars 2016 en Erikshjälpen som inte är så dum. Den ligger precis bredvid spårvagnsspåret på Förstamajgatan 4. Kliv av på Kortedala torg och om du inte ser butiken ska du ta sikte på Friskis & Svettis eftersom butiken ligger i samma byggnad.


Det är en ganska klassisk second handbutik med allt från möbler till böcker och köksgrejer. Priserna är lite upp och ner men det är lätt att hitta något man vill ha tycker jag. De har även en bra textilavdelning vilket är något jag uppskattar med en second hand. Och de har liksom lagom mycket kläder. Finns det för mycket kan jag lätt få ångest. Det är lite som med svamp. Man vill bara titta lite till för att inte missa något och i en butik med för mycket kläder hinner jag inte det eftersom jag också gillar att riva igenom butiken ganska snabbt. Men här hinner jag med utan ångest.


Nyare kläder från kedjorna blandas med en del vintage. Min kollega har t.ex. köpt en kjol sydd av slipsar här. Bara en sån sak! Själv hittade jag en helt ny kjol här i våras med lapparna kvar. Gummibandet i midjan var kasst men det var en enkel match att byta ut. Dessutom kommer mina fina sneakers härifrån som jag fick fina och vita igen med tandkräm i våras. Man kan även se dem här och här.


Samma gång som jag hittade kjolen och sneakersen hittade jag även de här kulturtantiga byxorna! Jag var lite tveksam till om de skulle passa och om jag verkligen skulle ha dem men när jag provade dem insåg jag att de behövde ett trevligt hem! De var lite för långa men det löste jag enkelt genom att sätta gummiband i bensluten. Enkel omsömnad när den är som bäst! De är i nån sorts velour (materialet är inte utmärkt i dem tyvärr) i gulorange vilket är min favoritfärg (ihop med alla andra varianter av gul) och de har dessutom grottmålningar eller liknande på sig! Som gammal arkeolog pirrar det ju lite extra i magen av dem! De kommer från Lykke Dress vilket är en numera nedlagd dansk butik i Aalborg. Och de är även made in Aalborg! Det är första gången jag hittar ett plagg där orten, och inte bara landet, plagget är tillverkat i är utmärkt. Häftigt tycker jag! Och ja, byrackan är med igen. Jag är inte ens säker på att jag såg det när jag tog bilden, men det var ju sjukt gulligt tyckte jag nu.


När man så har shoppat klart kan jag rekommenderar att man äter lunch eller fikar i Farbror Eriks café i butiken. Farbror Erik var han som grundade Erikshjälpen 1946. Cafét satsar mycket på klimatsmart och veganskt och hittills har allt jag ätit där varit gott. Jag kan särskilt rekommendera toscakakan om man gillar det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...