onsdag 4 september 2019

Stil i P1


I fredags släpptes ett nytt avsnitt av radioprogrammet Stil som sänds i P1 men man kan ju också lyssna på det på nätet och i poddappar och grejer. Det var ett väldigt intressant avsnitt som handlar om framtiden för modet kan man säga. Och att vi inte kan fortsätta med omiljövänlig framställning av kläder, slit- och slängmentalitet och konsumtionshets är ju sedan gammalt. Detta avsnittet ligger verkligen i tiden!

I avsnittet intervjuas flera olika personer som på något sätt arbetar kreativt och innovativt kring mode. Avsnittet inleds med en intervju med Kerstin Neumüller som driver butiken Second Sunrise i Stockholm och som även har skrivit boken Lappat & Lagat som jag bloggat om tidigare. Senare i programmet intervjuas även Johanna Nilsson som driver bloggen och podden Slow Fashion och som även numera varit med och författat inte mindre än två böcker om hållbarhet. Och detta är är ju två av mina gurus inom hållbart mode! Intressanta och kloka saker som vanligt sa de. Tankar om hållbart mode behöver ju spridas i så många kanaler som möjligt. Om man lyssnar på avsnittet får man bl.a. höra om jeanskyrkogården på Second Sunrise och hur Johanna resonerar om underkläder.

I avsnittet intervjuas även tre studenter på Textilhögskolan i Borås som funderar över framtidens mode i samband med deras examenskollektioner. Dessutom intervjuas Nils-Krister Persson på Smart Textiles som också ligger under högskolan i Borås och som forskar om lite smartare plagg och textilier som t.ex. kan fungera som biosensorer eller hjälpa dövblinda att kommunicera. Väldigt high tech. Personligen är jag mer intresserad av hållbarhetsbiten av mode, såsom lappa och laga och ta fram mer miljövänliga material och så, men det går ju ändå hand i hand tänker jag. Hållbarhet är ju framtiden, om vi väljer att gå rätt väg. Och det hoppas jag att vi gör.

Vill du lyssna på avsnittet kan du göra det här.

2 kommentarer:

  1. Inspirerande! Får så bra tips och tankar i din blogg. Tänker sy om och skapa egen stil av plagg som hänger i garderoben som är lite tråkiga :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du lyssnat?
      Och tack så mycket!
      Ja men gör det! Vi kan ha systuga ihop någon gång :)

      Radera

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...