söndag 8 september 2019

Loppistips #5: Hyllis

Jag förvånas och förfäras ofta över hur mycket fina och fullt dugliga prylar som slängs hela tiden, i sopcontainrar t.ex. Jag har funderat lite över varför det är så. Jag tror dels att det handlar mycket om lättja, man orkar helt enkelt inte ta sig iväg någonstans för att skänka, och dels för att folk i allmänhet inte ser något värde i materiella ting. Om de inte är värda förhållandevis mycket pengar då, som t.ex. olika devices och elektronik kan göra. Eller så vill man inte att andra ska kunna använda ens avlagda grejer. Nån sorts skam för använda ting typ. Märkligt.

En del kanske gärna skulle vilja sälja på loppis dock, men har svårt att ta sig någonstans, har dålig möjlighet att fixa eget bord som loppisar kan kräva eller upplever att man inte har tillräckligt med prylar för att det ska vara värt det. Då har jag för alla Göteborgare ett bra tips!


Nämligen Hyllis. Hyllis är en inomhusmarknad och second hand där man hyr en hylla för 349 kr veckan. Ibland har de tillbud dock och för ett par veckor sedan kostade det 199 kr veckan. Hyllis ligger på Gustaf Dalénsgatan 13 på Hisingen och har öppet 11-18 tisdag-fredag och 11-16 på lördagar och söndagar. När man har hyrt en hylla får man packa den hur full man vill med prylar som man prissätter själv så säljer personalen på Hyllis åt en. Jag tycker det är helt lysande.


Utöver priset på hyllan tar Hyllis ut en avgift på 3 kr per såld vara. Därför ser man inte sällan grejer som kostar t.ex. 33 kr. Jag kan dock tycka att det är rimligt. Och ok, man kanske inte blir skitrik på att sälja på Hyllis men är det egentligen det som är poängen? Poängen är väl att man ska bli av med grejer som bara ligger och dammar och man på så sätt bidrar till en lite bättre värld i och med mindre nyproduktion. När någon gör allt det där åt en känns det ju en aning lättare och då kanske inte den ekonomiska vinsten är högsta prioritet. Lite som Sellpy tänker jag.


Det fina med Hyllis är ju också att eftersom det är så många olika säljare under samma tak blir det också ett brett utbud. Vintage är granne med krims krams och fast fashion och man känner sig lite som en svampletare i skogen när man går runt bland hyllorna. Eller jag gör det, menar jag. Borde sluta skriva "man" som om alla andra är som jag är. Men jag känner i alla fall: "Bara en hylla till, det där perfekta fyndet kan vara bakom hörnet!". Och dessutom - det är hundvänligt. Det är definitivt ett plus i min värld!

Det finns en liknande loppis i Göteborg bara ett en liten bit bort från Hyllis, nämligen Kvillehyllan. Denna pärla har mer en nisch åt vintage, retro och antikviteter och den söker faktiskt en ny ägare. Någon som är sugen kanske? Jag får återkomma till Kvillehyllan vid ett annat tillfälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...