onsdag 18 september 2019

Garderobsshopping

Ibland kan man ha sån tur att man gör ett garderobsfynd. Eller tur och tur egentligen, det handlar väl mest om att man har för mycket kläder och inte kommer ihåg vad man har. Men i vart fall, den allra bästa shoppingen gör man hos sig själv. Om man behöver ett plagg eller ett par skor t.ex., blir det ju den minsta belastningen på miljön om man hittar det man behöver hemma i sin egen garderob. Så det är ju lite dubbelt.


Något jag har insett i år när jag aktiverat och blivit mer medveten om vad jag har i min garderob är att jag lider brist på t-shirts. Det beror på flera olika anledningar. En av dem är att jag gillar linnen mer egentligen. En anledning är att det är svårt att hitta t-shirts jag riktigt trivs i eftersom jag inte gillar figursytt och inte heller kan med syntet. Att jag har stora bröst är inte heller till en fördel vad gäller t-shirts. Ibland behöver man dem dock när man inte vill visa axlarna eller har en tjockare stickad tröja över och man inte vill ha naken armhåla mot stickad kvalitet t.ex. Gött när jag då hittade denna t-shirt i 100% linne bland kläder sambon rensat ut ur sin garderob. Hur den har hamnat där vet jag dock inte då den måste ha varit min från början. Den var dock vad jag letade efter så den fick behållas. Den är från H&M från början så det är ju fast fashion men lin är ju ett relativt hållbart material.  Både hållbart som i att det håller bra och att det odlas och bereds (i bästa fall) med mindre miljöbeslastning. Och yep, det är min stortå man ser där nere i vänstra hörnet.


Och gött när jag hittade de här snajsiga skorna i en låda i källaren. För ett par år sedan hade vi renovering i vår lägenhet då vi fick tömma hela klädkammaren och magasinera hela vårt källarförråd. Mycket kördes i väg och i våras när jag skulle rensa bland mina kläder och skor inför en klädbytardag hittade jag dessa. Varför har jag inte använt dem på flera år? De är ju skitsnygga! För att de klämmer lite på tårna på mina ankfötter antar jag. Men jag använder dem numera regelbundet så förhoppningsvis kommer de sluta klämma en dag. De är från Freeport av alla ställen. Jag har varit på Freeport en enda gång och då inhandlades de här skorna. Dörrmattan har jag för övrigt virkat själv av egenhändigt växtfärgat ullgarn.

Och det här med garderobsshopping. Ibland behöver man ju ändå något nytt pga att man saknar något, har slitit ut befintligt plagg eller för att man helt enkelt bytt form. Det bästa för miljön just då är ju givetvis som jag nämnde innan att plocka fram något som redan finns i hemmet men det är också värdelöst att sitta på massa undanplockade kläder som inte används. Eftersom jag deltar i klädbytardagar regelbundet rensar jag garderoben ofta, så för små eller för stora kläder blir oftast inte så långvariga hos mig.

Så, hur ska man göra då? Tja, det bästa är väl att bara behålla de kläder det är stor chans man kommer använda igen. Fast inte för länge. Och varför inte låna ut dem under tiden tills man kommer behöva dem igen? Så blir det liksom ett eget lite kretslopp. Hur brukar du göra? Brukar du lagra kläder som inte passar längre i väntan på bättre dagar? Eller rensar du direkt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...