lördag 4 januari 2014

Flow

Någon gång sent i våras/tidigt i somras kunde jag inte somna och låg och mobilsurfade på Ravelry. Jag råkade se mönstret till sjalen Flow och blev kär. Jag var helt enkelt tvungen att sticka den. Dock var inte min ekonomi den bästa då och jag hade svårigheter att hitta det där perfekta garnet jag ville ha. Jag ville ett enfärgat DK-garn som skulle passa till mönstret och jag ville att det skulle vara flertrådigt och gärna innehålla merino. Det var lättare sagt än gjort. Jag hittade en några få sorter som bara säljs utomlands, men inget som var sådär spot on. Jag hittade ett garn som säljs i Sverige som kunde passa men just då var det lite mer än vad min ekonomi tålde. Så Flow fick vänta.

I höstas så hittade jag dock ett garn som verkade perfekt. Och ja, det var billigt garn från Turkiet. Lite omoraliskt jag vet, men det var precis som jag ville ha det. Cashmere Silk från Ice yarns innehåller 50% silke, 30% merino och 20% kashmir. Så jag beställde det och fick hem ett riktigt mysigt garn. Lite senare köpte jag även mönstret på Ravelry.

Det har dock dröjt till nu i mellandagarna innan jag kom igång med stickandet och jag måste erkänna att det var en utmaning för mig. Jag tror att jag repade upp varje gång jag kom till ett nytt varv. Så på 20 varv repade jag upp 20 ggr. Men skam den som ger sig. Vid det här laget har jag kommit in i mönstret men jag kan det inte utantill ännu. Och det är frågan om jag kommer kunna... Här ser vi progressionen från det att jag till slut fått till en halv repetition och stolt var tvungen att dokumentera och sprida detta, till där jag är idag.




Jag har gjort en del fel, det ska erkännas, men det syns knappt. Lite kanske. Men jag var ju så klart tvungen att sticka 4 maskor slätstickning mitt i rätstickningen bara sådär. Men vid det laget hade jag kommit så långt att jag inte iddes göra någonting åt det. Och nu stör jag mig jättemycket på det.


Men jag får väl försöka lägga till 4 maskor slätstickning på andra sidan med, så att det åtminstone blir proportionerligt! Och garnet är väldigt trevligt att sticka i, och resultatet blir kanonfint! Vi får hoppas att det håller formen och inte nopprar sig och blir fult efter lite användning med.

3 kommentarer:

  1. Blir finfint det där du! Om du stör dig för mycket kan du ju alltid släppa en maska i taget och "sticka" om dem med en virknål så du blir av med den räta raden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte den tanken, men det var ca 100 varv sedan så nä, det får vara så. En unik detalj ;)

      Radera
    2. Oj då! :-) Bra inställning där.

      Radera

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...