måndag 27 januari 2014

Jag är lite otrogen

Jag hade ju lovat mig själv att göra klart alla mina UFO'n och det förutsätter ju att jag inte startar upp så många nya projekt eller har för många igång samtidigt. Jag hade sagt att jag bara skulle ha ett projekt igång samtidigt, men frångick det redan från början eftersom jag redan hade två aktiva projekt igång när året startade. Jag håller med på med Flow av Andrea Rangel och så håller jag även på med ett par strumpor som jag döpt till Timothy som tanken är att jag ska författa ett mönster till. Men nu var det så här att jag och Linda bestämde oss redan i höstas för att vi skulle ha en stickdejt 25:e januari 2014 och att vi då skulle börja sticka Rockefeller av Stephen West. Så då fick det ju bli så helt enkelt. Alltså har jag nu tre projekt igång, förutom mina UFO'n som jag i alla fall ska jobba med aktivt.

Jag blev förälskad i Rockefeller redan när den kom i juli 2012. Jag tycker den är så vansinnigt snygg i alla olika utföranden och bestämde mig redan då för att sticka en. Linda gillade den med, och eftersom jag hittills inte fått tummen ur att göra den bestämde vi oss för att nu var det dags. Jag hade ett estniskt ullgarn hemma som jag köpte på Syfestivalen i Borås 2010 som jag tyckte kunde passa. Det är ett sånt där ullgarn som är så underbart som bara estniska ullgarner kan vara! Jag hade köpt två roströd/orange/bruna färger som är finfina att kombinera. Enligt mönstret ska sjalen stickas med stickor 3.25, men eftersom jag inte har det, eller är en fan av provlappar (no shit) eller gillar att räkna så fick det bli som det blev.

I lördags satte vi igång att sticka. Än så länge har vi egentligen inte stött på några svårigheter i sektion 1. Vissa grejer visste vi inte riktigt vad det innebar, men hans beskrivningar och youtube gör allt väldigt tydligt.



Den övre bilden visar hur långt jag kommit i processen, men den undre återskapar färgerna bättre, även fast den inte heller är helt bra. Färgerna är mycket finare i verkligheten! Den är inte alls så brun som den kan verka på övre bilden. Kanske att den blir lite lite gles, men jag vill ju heller inte ha den stabbig så jag tror det blir bra efter att man blött upp den och blockat. Jag kommer inte behöva blocka den så hårt då garnet är ganska oelastiskt. Men det är definitivt en rolig stickning och jag är övertygad om att jag kommer älska resultatet!

Märk väl att jag även använder mina Signature Needles i detta projekt. De är väldigt trevliga, men nej, jag har inte träffat mitt livs kärlek. Det kan hända att jag till och med föredrar mina Knit Pro i trä. För de är faktiskt minst lika spetsiga. Men jag gillar verkligen den mjuka kabeln och att den snurrar fritt i fästet. Kanske att jag köper nåt par till, men som sagt, jag är inte dödsförälskad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...