måndag 13 juli 2020

Loppistips #18: BjörkåFrihet Linnégatan


Jag får fortsätta tipsa om mina favoritloppisar på avstånd. De är bra ändå även om jag inte varit där idag liksom. Och om man är sugen på att frossa i kläder och hitta riktigt bra grejer, då ska man gå på BjörkåFrihet på Linnégatan. Ja jag vet vad flera kommer tänka och kanske även säga. Det kommer mumlas: "det är dyrt". Men det är skitsamma. Jag hävdar att BjörkåFrihet på Linnégatan är en av stadens bästa second hander vad gäller kläder. Den har även bra läge eftersom den ligger bara ett stenkast bort från en av mina andra favoriter (jag har många som bekant) dvs Myrorna Järntorget. Denna pärla ligger närmare bestämt på Linnégatan 9 och har öppet varje dag. Måndag till fredag är det öppet 11-18, lördagar 11-16 och på söndagar 12-16. Och här finns det kläder! Och hundar lär vara välkomna här. Bara en sån sak.


När jag var lite yngre, i mina nedre 20-tal, gick jag ofta dit och hittade alltid mängder med roliga grejer. De har varit särskilt bra på vintage genom åren. När jag var i ungefär samma ålder var även BjörköFrihet Backaplan, eller Emmaus som de hette då, rätt bra på vintage. De hade en avdelning som de kallade Yesterday som jag saknar. Nu känns det som att all stadens vintage hamnar här. Men det är ok. Jag förlåter dem.


Men det finns massa massa mer än vintage. Enligt hemsidan har de damkläder, mammakläder, retro barnkläder, retro herrkläder, retro damkläder, herr- och dammärkeskläder, retro skor, dam skor och accessoarer. Och ja, de har allt det där. De har massa andra prylar med såsom retroprylar och böcker och så, men det är på kläder de är riktigt bra. Allt annat känns sekundärt här. Mina inköp de senare åren har varit väldigt anspråkslösa men nu är jag riktigt sugen på att gå dit och botanisera riktigt ordentligt. Problemet är nog att jag brukar gå dit efter att jag varit på Myrorna och den butiken är så himla bra så vid det laget är jag mätt och trött. Mätt på intryck alltså.


När jag var där förra sommaren upptäckte jag att butiken blivit större, rent fysiskt då, då de erövrat även lokalen bredvid där de har en mer exklusiv avdelning med märkeskläder. Den kändes väldigt fräsch och härlig, även om jag inte direkt är någon märkesnörd. Men om man är nybörjare vad gäller second handshopping, och gillar märken, kan jag rekommendera att man går hit. Här är priserna generellt lite högre än på den "vanliga" avdelningen, men som bekant blir jag inte så upprörd över höga priser på second hand. Hela butiken är en pärla helt enkelt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...