fredag 3 juli 2020

Somliga går med trasiga skor - det stora tabut

Två gånger den senaste tiden har folk gett mig på moppo för att jag har "trasiga" skor som jag dessutom gett mig på att laga. Jag skriver "trasiga" då jag ändå menar att det är en definitionsfråga. Och just det här med skor är visst ett känsligt ämne.


Jag har tidigare skrivit om att det här med skor second hand är en vattendelare. Många som handlar det mesta second hand skulle aldrig köpa skor i andra hand. Jag förstår att det finns omständigheter, som vissa tillstånd eller sjukdomar t.ex., som inte tillåter vilka skor som helst eller att skorna är slitna. Men då menar jag återigen att allt inte är svart eller vitt utan att man kan få tag på helt nya skor second hand som bara är provade eller gådda i i någon halvtimme kanske. Inte värre än att köpa ett nytt par i en skoaffär som provats några gånger alltså. Skorna på bilden köptes på Myrorna Olskroken förra sommaren, och de var helt nya.


Nu var det var inte det detta skulle handla om utan vilken "dödssynd" jag verkar ha begått som faktiskt lagat skor själv. Missförstå mig inte nu, jag går mycket gärna till skomakare som kan sina grejer och det kan få kosta lite men ibland kan jag faktiskt själv. Mina löparskor ovan till exempel. Jag skriver löparskor eftersom det är det de är tilltänkta som även om jag bara gått och promenerat i dem. Löpning är inget jag brukar ägna mig åt. Jag har i vart fall breda fötter och mina småtår tittar inte sällan ut på sidan efter ett tag.


I övrigt funkar de fortfarande för det de är till för. Gå ut med hunden till exempel. Så kort och gott gjorde jag en liten lagning med lite pärlgarn för att de skulle hålla ihop lite bättre  och inte lilltån luftas för mycket. Jag visade stolt upp mitt mästerverk på instagram och direkt fick jag bannor för att jag lagade skor för det ska man ju inte. Personen i fråga skammade mig genom att skriva att hen aldrig skulle gjort så på sina löparskor eftersom hen är rädd om sina joints. Nu springer jag ju inte och jag kan inte se hur en liten pyttelagning precis vid lilltån skulle kunna påverka mina joints negativt.


Tidigare i våras blev jag även ifrågasatt över hur jag kunde påstå att det var hållbart att laga dessa vandringskängor med gaffa. Det viftades visst med någon titel i ansiktet med... Jag hade fått dem gratis i en lokalgrupp på facebook och jag visste om skadan redan då. De hade gått sönder på insidan av hälen, vilket skor rätt ofta gör pga att man inte tar på och av dem rätt (jag är väldigt skyldig till detta själv), men de dög ju till mig att ha som extraskor på jobbet vid blöta rastvakter. Lagningen blev faktiskt rätt bra vilket man inte kan påstå om min insmorning. Den blev milt sagt ojämn. Men nu kommer de i alla fall till användning och jag slipper bli blöt och kall om fötterna vid väderbyte om jag skulle ha modell snyggskor på jobbet. Win-win.

Så, nu har jag bekänt mina synder och jag tänker inte skämmas över det. Men det är märkligt det där, sådant skammande har jag inte stött på när man lagar sina kläder själv istället för att gå till en skräddare. Jag vill desdutom meddela att mina fötter och min kropp mår finfint, även med lagade skor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...