tisdag 21 juli 2020

Säljstopp?

Under veckan som varit har det dykt upp ett begrepp som är nytt för mig, nämligen säljstopp. Alltså, jag har ju hört ordet förr i sådana sammanhang som att butiker inte längre får sälja alkoholhaltig isglass t.ex., men det är nytt för mig i detta sammanhang. En parentes: som jag saknar Niceglassen! Den var så väldigt god. Men i alla fall, i hållbara modesvängar har olika personer börjat fundera över säljstopp. Som i att de inte får sälja av fler kläder på ett tag.

Varför är det dumt att sälja kläder då? Jo, jag fattar det som att de som reflekterar över detta har märkt att när de säljer av sina kläder i säljgrupper på facebook såsom Labels we love och Circle of clothes och instabloppisar se de det som en anledning, eller får ett särskilt behov, av att köpa nytt. Ja, så kan det nog vara, som när man själv klappar sig själv på axeln när man rensat sin garderob och lämnar i en box, "för då skänker man ju ändå till välgörenhet", och så tar man det som en legitim anledning att shoppa ännu mer fast fashion. Och det är ju inte så positivt.


När man skänker sina kläder till en större organisation som BjörkåFrihet. Stadsmissionen eller Myrorna sorteras kläderna varpå _massor_ rensas ut och säljs utomlands. Bara BjörkåFrihet får in 10 ton textil om dagen varpå de hinner sortera ungefär 40%. Allt kan inte säljas utan en del kasseras, men övriga 60% exporteras alltså utomlands. Och allt går faktiskt inte att sälja. Mycket kläder slutar som landfill eller bränns upp. Är det så himla duktigt att skänka då? Egentligen är det ju då bättre att sälja sina plagg själv via social media och är man "någon", om man har lite status och är influencer, då går plaggen åt i rasande fart.

Det är ju så klart inte en hit att hela tiden konsumera och konsumera, även om det är second hand, man blir knappast lyckligare för det, det är väl det säljstoppet handlar om. Men jag är ändå lte kluven. Det finns en poäng i säljstoppet, men har man kläder och mode som sitt största intresse, då blir det naturligt fler köp. Att se second handmarknaden som en enda stor lånegarderob, som jag brukar uttrycka det, och hela tiden se sina plagg som en del av något större och cirkulärt, då lastar det ändå inte miljön så mycket mer (det tillkommer ju ändå viss transport osv). Men vad det här säljstoppet uppmanar till är att man istället försöker aktivera sin garderob mer och kanske fiska upp det där plagget man rensat ut och prova att använda det igen. Kanske börjar man älska det?


Det är inte en så dum idé. Jag behöver definitivt bli bättre på att aktivera det jag har och att kombinera mer för att få najs outfits. Jag är verkligen inte bra på det, det blir mest same same. Och jag gillar ju verkligen lager på lager så jag har verkligen förutsättningarna. Med detta funderar jag på om jag ska nappa upp den där gråa klänningen jag rensade ut för ett tag sedan som jag bara använt en gång? Kommer jag börja älska den. Rätt tveksamt ändå. Och så behöver jag tvätta den igen om jag ändå ska rensa ut den. Vilka i-landsproblem ändå. Nä, med detta sagt utmanar jag mig själv att kombinera mera! Så får det bli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...