fredag 10 juli 2020

Att komma på vad man gillar - bort med flimsig viscose

Sakta men säkert, eller kanske snarare i en rasande fart, håller jag på att byta ut plagg i min garderob som jag trodde att jag gillade mot sådana jag faktiskt gillar. Ibland byter man smak och ibland kommer man på att man haft fel helt enkelt. Eller hur man ska se det. Jag har kommit på att tunn och flimsig jersey, främst i viscose, inte är en hit.

Jag gick omkring i flera år och trodde att jersey, alltså trikå, var det enda rätta för mig. Det är nog lätt hänt att tjockisar tror det. Det är ju väldigt bekvämt med trikå och det är ju lättare med passformen då. Man kan gå upp eller ner ett par kilo och det funkar ändå. Men jag har haft så många fula plagg i trikå. Ok, till plaggens försvar, de var garanterat fina när de var nya men efter några tvättar tappar de oftast formen och blir inte så snygga längre. De duger kanske till vardags men vill man klä upp sig lite så, nä. Tyvärr är det ofta så med fast fashion, eller snabbmode då. Ska man dock ha bra plagg i trikå ska man dock leta efter lite kraftigare bomull eller regenatfiber av något slag, och absolut inte något blandmaterial. Det blir sällan snyggare med åren. Och man ska akta sig för den hemska elastanen. Blärk.


Men resår gillar jag fortfarande dock! Det är min vän. Och i min garderob tar nu det vävda materialet mer plats. Jersey och annan trikå är nämligen stickat tyg, är det inet stretchigt är det vävt. Och jag tycker ändå att det är lättare att känna sig dressad och välklädd i plagg av vävt tyg. Risken att tvätta sönder sådana plagg är mindre menar jag och personligen gillar jag det lite oversize modet vad gäller klänningar just nu som gör att man lätt kan placera både en liten och frodig kropp i de plaggen. Och samtidigt känna sig dressad då. Toppen!


Så här ser det ut i min garderob just nu. Mycket färg och mönster och mer och mer vävt. Vävt bomullstyg är ett begrepp jag använder flera gånger dagligen i mitt jobb, men i garderoben är det främst viscose som representeras. Och vävd viscose är en helt annan femma än den där sladdriga jerseyn. Svalt, lent och skönt är det med! Vad gillar du då? Är det trikå eller vävt som är ditt gift? Och så var det här pladdriga inlägget slut.

2 kommentarer:

  1. Jag gillar fortfarande viscose men förstår vad du menar, färg är kul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är ju bekämt men viscosejersey är inte ett material som håller över tid!

      Radera

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...