onsdag 15 juli 2020

Jag har fallit för en trend

I februari slog jag mig för bröstet en aning och proklamerade att jag inte alls gillar hållbart mode. Jag gillar kläder, det har jag alltid gjort, men att det ska vara det senaste och modernaste, det har jag aldrig egentligen brytt mig om. Framför allt inte såna där knasiga trender som tubsockar utanpå jeansen som var modernt ett kort tag på Vita Lögners tid. Knasigt... Jag hänger inte aktivt med i mode och trender men andra gör ju det och då händer det att jag blivit matad med något tillräckligt mycket för att till slut falla för det, trots att jag var skeptisk till en början. Efter alla andra brukar jag komma på att jag vill ha ett visst plagg.


Som klänningen på bilden till exempel. Den har jag fallit för nu när den är totalt slutsåld givetvis. Vilket ju är bra för då måste jag leta på begagnatmarknaden och faller inte för att köpa nyproducerat. Snabbmodekarma vill jag inte råka ut för igen. Börjar jag handla nyproducerat igen kommer jag nog inte kunna sluta. Det är liksom för lättillgängligt. Och det känns i allmänhet bättre för mig med kläder som haft ett tidigare liv hos någon annan. Förhoppningsvis färdigtvättade och färdigkrympta.


Klänningen ifråga är från H&M från början och i 100% viscose. Jag tyckte printet var lite mähä till en början men det har växt på mig. Jag behövde inte heller leta särskilt länge innan jag hittade den för en 50-lapp billigare än nypris (som givetvis var för billigt från början) på Tradera och jag var den enda som bjöd så den blev min. Och jo, den kommer få stanna här. Någon gång har jag hört att kortisar inte kan ha långkjol eller långklänning men det är bara trams va? Jag gillart! Och det här är ju ett belägg för att man kan vara trendig och modern även om man handlar second hand. Även om det är beroende på andra runt omkring en handlar snabbmode lättvindligt. Jag däremot har ju uppenbarligen tänkt över mitt köp eftersom det fick mogna på mig lite. Och så kan jag ju använda klänningen många säsonger till eftersom jag inte bryr mig om att vara så fashionabel. Så det så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...