tisdag 11 februari 2020

Tisdagsklubben: Hållbart mode - finns det?

Jag har varit på föreläsning igen. Göteborgs Stadsmuseum har en föreläsningssatsning som heter Tisdagsklubben, men tydligen är den främst för pensionärer. Den är nämligen kl 15 på tisdagar och då jobbar jag i vanliga fall. jag tänker att många gör det, och jag kan inte flexa. Jag har varit på Tisdagsklubben en gång innan, i höstas, när Philip Warkander berättade om sin, och andras, dyra kostymer. Då var det höstlov och jag och mina två kollegor hade fått lov att gå på arbetstid. Idag var det sportlov. Båda gångerna har det varit främst pensionärer där. Jag har inget emot pensionärer, tvärt om, men det är orättvist att de får en hel klubb på tisdagar för sig själva.


Man kan dock säga att jag hade en jäkla röta att just dagens föreläsning var med sortimentsansvarige David Njie på BjörkåFrihet som var där för att prata om hållbart mode, och om det egentligen finns. Det kändes extra fint att han började berätta lite historik om Emmaus Björkå, som de ju hette tills förra året, och visade hur det såg ut på den tiden det begav sig i just Björkå i Småland. Jag har tidigare skrivit om hur vi åkte dit varje sommar när jag var liten, och jag kan vittna om att det osade hippiekollektiv om hela stället. Underbart!


Eftersom BjörkåFrihet är just en second handkedja fick ju rimligtvis föredraget fokusera på hållbart mode i och med second hand. Jag visste sedan tidigare att BjörkåFrihet får in ungefär tio ton kläder varje dag. Nytt för mig var däremot att de bara sorterar fyra ton av dem och exporterar resten. Det är tyvärr allt de hinner med nämligen. Resten hamnar i Belgien eller Polen och sorteras där istället för att sedan säljas där istället, kanske exporteras igen eller brännas. Det är mer kläder som exporteras än som säljs i butikerna i Sverige, och ett antal ton bränns även här pga att det varken kan säljas eller återbrukas eller återvinnas. Alltså finns det inga garantier för att det man själv lägger i boxarna kommer hamna ens i Sverige. Dock har BjörkåFrihet i veckan flyttat sin sortering till en större lokal. Det verkar ju lovande.

Jag har varit på ett antal sådana här föreläsningar nu med olika föreläsare, och det är mycket samma som dyker upp. Vilket ju är vettigt, eftersom verkligheten ser ju ut som den gör. Davied Njies råd till oss konsumenter inför framtiden är, som sig bör, att handla mindre och bättre grejer och ta hand om våra kläder bättre samt att handla second hand givetvis. Han visade även ett flödesschema där, innan man kommer till återvinning av material (som ju idag knappt existerar) ska landa i remake och redesign. Han siade om att i framtiden kommer det vara mycket mer återbrukade, som i remakade, kläder ute i handeln. Det ser jag verkligen fram emot!


Förra gången jag stötte på David Njie var på F/ACT festival i september. Då nämnde han, och visade även upp, lite remakade kläder signerade BjörkåFrihet. Nu fick jag veta lite mer. BjörkåFrihet är på gång med en kollektion kläder och accessoarer, som är sydda eller omsydda av plagg som sorterats ut pga olika defekter. Och jag kan vittna om att det ser lovande ut. Kläderna är sydda i Göteborg och färgade i Borås, så det är inte mycket transport det handlar om heller. Alla kläder i unisex och lanseringen sker i april. Jag ser mycket fram emot detta! Jag fick även med mig ett tips för framtida egen remake som jag är sjukt sugen på. Det är att välja kläder av god kvalitet i bra material att sy om. Det säger ju egentligen sig själv. Böskläder blir inte bra om man syr om dem heller.

En väl spenderad eftermiddag helt enkelt! Jag hoppas det blir mer på det här temat i framtiden, men se till att planera dem till när jag har lov va? Det är väl något jag kan önska av en tidigare arbetsgivare va?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...