fredag 21 februari 2020

Hur jag aktiverar skorna

Maria Lagerman, som bl.a. föreläser om hållbart mode och hållbar affärsutveckling, har startat en grej med att man ska aktivera garderoben, på instagram. Under hashtaggen #garderobsaktivering visar hon dagligen upp plaggen hon har i sin garderob. Plagg för plagg betar hon sig igenom garderoben. Det hade jag så klart också kunnat göra men jag har en så himla brokig garderob så det hade nog slutat med att stått med ett gäng mönstrade kjolar kvar att klä kroppen med. Tycker inte riktigt jag har kroppsformen att använda pennkjolar som tubtopp. Och det här med att kombinera är verkligen min akilleshäl. Jag behöver definitivt bli bättre. Men det får komma sen.

Jag nöjer mig med att aktivera mina skor för nu. Och jag har mycket skor. Jag har alltid gillat skor och har förr köpt på mig fler än vad jag någonsin behövt. Jag har rensat för en livstid känns det som. Och problemet är att hur mycket jag än älskar skor så använder jag några få par. Jag har jobbiga fötter som får skav av till och med foppatofflor typ. Vilket jag i och för sig aldrig skulle ta på mig! Men jag har breda fötter med höga fotvalv, särskilt på den högra foten, och som gärna alstrar blåsor på fotsulorna och hälarna. Så jag behöver ganska en ganska hardcore ingångsperiod. Jag går till och från jobbet fem dagar i veckan och då kan jag inte ha obekväma skor. Det blir oftast mina Duckfeet eller vandringskängorna jag köpte för 1.5 år sedan på Emmaus när det fortfarande hette Emmaus. Och en del gummistövlar har det blivit med.


Så, hur göra för att aktivera sina skor och gå in dem? De gör ju ingen nytta i hallen liksom! Det får bli på kvällspromenaden med hunden. Så här har det sett ut de senaste tre dagarna. Och alla tre paren är second hand. I tisdags blev det ett par nya Dr Martens jag nöjt ropade in på Tradera för ungefär ett år sedan. De har stått oanvända sedan dess. Vänster sko helt ok, höger klämde över foten. I onsdags blev det ett annat par Dr Martens som jag använde en hel del för 6-7 år sedan. Sedan svällde väl mina fötter eller något och började skava både på tårna, hälen och över foten. En dag på väg till vagnen på morgonen på väg till jobbet fick min sambo komma och möta mig som kom barfota tillbaka i vätan. Så illa var det. Men jag har fått dem av en kompis och jag gillar dem. Jag har en fäbless för Dr Martens och för läder nämligen och det har ändå lagts ner kärlek och omsorg på dem hos skodoktorn. Det gick helt ok. Skavde vid tårna dock. Och över höger fot då. Så klart. Igår torsdag hade jag ett par lite mesplatå från Din Sko på mig. De inhandlades för 149 kr på Myrorna Olskroken i somras. De klämde över båda fötterna och särskilt den högra. Men jag kände att det finns hopp om att alla tre kommer bli bra. Lite brutallästning och fler hundpromenader så! Jag har ett särskilt knep som innefattar läst, toapapper och varmluftspistol som har gjort underverk för mina Duckfeet. Jag tänker att det borde funka även för fejklädret i dem från Din Sko.

Märk väl att jag har samma strumpor på mig både på tisdagsbilden och onsdagsbilden. Inte tvätta i onödan. Och de har inte använts två hela dagar i rad. Det vore helt otänkbart för mig pga fotsvett. De bruna prickiga är för övrigt också second hand. Inköpta på Röda korset i Vänersborg. Jag älskar när man hittar nya strumpor second hand som kommer från något restlager. Och märk väl dammet på onsdagsskorna. Så länge har de stått orörda. I flera år som sagt. Känns bra att använda dem igen nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...