söndag 9 februari 2020

Kläder på vikt och loppistips #12 - Stadsmissionens Alelyckan

Igår skrev jag ett inlägg om köpskam. Jag kan meddela att jag inte känner så mycket köpskam så jag låter bli att besöka loppisar typ varje helg. Igår kände jag dessutom att det var dags att testa någon ny förmåga. Jag hade sett att Stadsmissionens second hand Alelyckan hade kilopris på sina kläder och det tyckte jag verkade spännande. Det känns som att alla bra loppisar blir mina favoriter och den här gillade jag också. En ny på favoritlistan alltså. Jag skriver även upp den här butiken på hundvänligtlistan. Toppen!


Göteborgs kyrkliga stadsmission driver totalt fem second handbutiker i Göteborg, en i Alingsås och just nu även en pop up-butik i Mölndals galleria. I somras hade de dessutomen pop up på Drottninggatan inne i stan. Tidigare hette de Ebbes hörna, efter en präst vid namn Ebbe, och hade även en butik på Vallgatan och en på Vårväderstorget. Dem saknar jag ibland. Butiken jag besökte igår ligger vid Kretsloppsparken i Alelyckan, närmare bestämt på Lärjeågatan 12. Bredvid Stadsmissionens butik ligger även Återbruket som drivs av Göteborgs stad och som säljer begagnat byggmaterial och interiörprylar från offentliga anrättningar. Om jag någon gång skaffar hus och behöver renovera kommer jag definitivt åka dit för att kika på fönster och dörrar mm. En väldigt trevlig grej!


Jag tyckte butiken var lagom stor med lagom mycket grejer, varav mycket till köket vilket alltid är trevligt. Jag fick tag på några bestick i bestickserien jag samlar på vilket gjorde mig glad. Kanske att bokavdelningen var lite snål dock. En trappa upp finns kläderna och jag tyckte det var en trevlig klädavdelning. Man hade nog kunnat nosa fram några enstaka vintageplagg men det mesta var förhållandevis nytt. Jag tycker det var bra ordning där uppe, det kändes inbjudande men kanske att det var lite lite herrkläder. Det fanns även en liten liten hörna med tjockiskläder men som vanligt ska man ta den med en nypa salt. De kläderna jag provade hängde inte där utan bland det andra "vanliga" och som vanligt hängde det L och XL modell pytteliten på tjockisstången. När man gör den där sorteringen får man ändå ha lite källkritik tycker jag och inte bara hänga dit sådant som har vissa bokstäver på lappen.


Hur gick det då med kilopriset då? Tackar som frågar, det gick alldeles utmärkt. Jag hittade ett fint linne som kändes i stort sett oanvänt i vävd viskos. Det är kanske till och med är lite stort på mig men jag har som plan att börja experimentera lite med att knyta i sidan och att bära instoppat. Det är en riktigt läskig tanke för mig men det är dags att våga prova nu. Linnet har som synes egentligen kostat 45 kr, vilket är ingenting, men när kläderna kostar 69 kr kilot räknades det om till, och håll i er nu - 9 kr! Helt galet. Och väldigt trevligt. För 9 kr är det värt att testa lite instoppat.


Det här med kilopris är en kampanj de har just nu som startade på julafton och pågår till 21 februari. När jag frågade om det sa tjejen i kassan att de får se hur det har gått och ska utvärdera och se om det är något de ska fortsätta med. Jag tycker det är lysande. Det tycker jag inte bara för att jag fick ett linne för 9 kr utan för att jag tycker det ibland kan vara mer rättvist så här än ett godtyckligt satt pris av någon individ. Det är ju ändå rimligtvis så att kraftig och god kvalitet vad gäller material väger mer och bör således kosta mer. Märke eller trendig modell bör inte alltid få sätta priset. Även om jag kommer kunna ha linnet länge är det ingen superkvalitet. Jag gissar att det kommer synas efter några tvättar.

Hur vanligt är det egentligen att second handbutiker säljer kläder enligt kilopris? Om jag inte minns fel har Återbrukspodden pratat om en butik i Stockholm som har det konceptet. Känner du till några fler någonstans i landet? Jag tycker det är ett spännande sätt att handla kläder. Då vet man ju inte innan man kommer till kassan vad det kostar. Kanske att man inte gör massa impulsköp av sådant man egentligen inte vill ha då, bara för att det är billigt? Kanske att man bara tar med sig det till kassan som man bara verkligen vill ha? Eller vad tror du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...