söndag 2 februari 2020

Världens bästa loppis!

Igår var det dags för den andra tjockisloppisen arrangerad av mig och min vän Anna. Jag hade två planer. Den ena var att inte köpa lika mycket som sist. Den andra var att bara titta efter sånt jag hade planerat för och där behov finns. Man kan säga att jag misslyckades. Men det får vara så! Jag är verkligen inte för överkonsumtion, men när man befinner sig i en lokal full med peppiga och härliga kvinnor och superfina kläder får man liksom släppa det där. Vem försökte jag lura egentligen? Klart jag skulle handla massor! Det är ju liksom dumt att inte göra det när man befinner sig på en loppis där större delen av kläderna passar. När det dessutom är andrahand och seriöst billigt.


Mitt mest lästa inlägg här på bloggen är det som handlar om att man visst kan handla second hand som tjock. I det listar jag helt enkelt mina fem bästa tips på hur man ska lyckas med sin second handshopping om man är lite mer omfångsrik. Nr fyra på den listan är att man ska passa på när det är tjockisloppis. Och det gjorde jag. Och på ett sätt lyckades jag dock med mitt mål med gårdagens loppis. Jag köpte faktiskt inte lika mycket som förra gången. Jag köpte faktiskt bara 22 plagg mot förra gångens 24. Så det så.


Och ok, det kan hända att jag hoardar kjolar. Jag har massor med kjolar, och igår kom jag hem med sju till. Jag använder dock kjol och klänning ca 28 dagar i månaden så de kommer alltid till användning. Och nu känner jag mig lite grand som nån sån där vloggare som visar upp nån haul från något lämpligt fast fashionföretag med ursäkten att "Jag var bara tvungen för de var ju så fina och jag behövde verkligen en sån kjol..." yadayada men jag ser det som så här. Jag lånar kläder ur ett enormt klädbibliotek och när jag har använt klart plaggen lämnas de tillbaka via klädbytardag och sedan eventuellt i sista hand till loppis igen. Cirkulär konsumtion är ju ändå den bästa konsumtionen, om man ska konsumera.


Ok, nog med ursäkter, jag är superglad över alla mina fina plagg! Jag går lite särskilt igång på att sju av plaggen är hemsydda. Hemsytt på second hand är slow fashion på riktigt. Jag lovar att använda och vårda plaggen ömt. Finast av alla är den gröna klänningen jag köpte av Anna. Den är så himla fin och hon har både sytt och designat den själv. Den är dessutom universitetspoäng. Bara en sån sak! Hur lycklig är inte jag över att den numera passar mig! Med ett bälte i midjan ser den ut som en dröm på mig. Finklänningarnas finklänning!


Jag är även jätteglad att jag hittade den här bomberjackan/kavajen eller vad det nu är. Jag har suktat efter den sedan jag såg en kollega i den när den var ny. Jag har letat efter den på second hand ett tag men bara hittat den i små storlekar. Den är från Lindex och innehåller 15% lin vilket ger den ett fint fall. Den är välanvänd och välälskad och nu kommer jag älska den ett tag till. En värdig framtid för ett fint plagg. 50 spänn gav jag för den! Extremt som hittat när det är ett plagg man verkligen vill ha.

Det känns som att alla var nöjda med sina inköp och jag är även väldigt nöjd att jag fick agera personal shopper åt min syster igen. 10 plagg fick hon med hem. Hon var ute efter toppar och kjolar vilket jag försåg henne med, plus några klänningar. Och jag hade ju som sagt en plan. Jag var ute efter tre kategorier plagg som jag tycker mig behöva, nämligen byxor, toppar med kort ärm och rutiga skjortor. Jobbar man som slöjdlärare och gillar att dricka öl på fritiden behöver man rutiga skjortor anser jag. Inga rutiga skjortor kom med hem, bara en topp med kort ärm men däremot två par byxor a 20 kr styck. Det är jag väldigt nöjd med. Ett par jeans och ett par "vanliga" byxor som kommer användas flitigt på hundpromenader i skogen.

Japp, nu blev visst det här ett sånt där inlägg där jag skryter om mina senaste inköp. Men jag är verkligen löjligt nöjd. 22 plagg från 0 till 150 kr styck och alla kändes helt rätt. Nischad klädloppis där klientelet är rätt är verkligen grejen. Då snackar vi verkligen cirkulärt mode! Det är större chans att plaggen hamnar hos någon som kommer älska och använda dem om man anordnar en sån här loppis än om man lägger dem i en second handbox. Så mycket kläder som de får in måste de rensa ut massor och då finns det stor risk att de går ett ovärdigt öde till mötes. I värsta fall brännugnen eller som landfill. Personligen gillar jag att få lite historia om plagget med och veta vem som haft det innan t.ex. Då får kläderna ett andrahandsvärde värt att bevara. Vi planerar att köra loppis i höst igen. Håll utkik efter info!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...