måndag 26 augusti 2019

PPA - pris per använding

PPA är en väldigt bra term för en uträkning alla borde göra på sina plagg då och då. PPA, betyder nämligen pris per användning. Uträkningen är enkel, man tar helt enkelt inköpspriset och delar det med antalet gånger man använt plagget. Börjar man fundera i de banorna är det ganska lätt att inse att man gjort en del icke genomtänkta inköp. Eller jag har gjort det i alla fall. Mer än en gång har jag köpt klädesplagg som aldrig blir använda. Värdelöst! Som tur var fick jag lära mig tidigt av mina föräldrar att man inte slänger kläder. Vi har alltid skänkt kläder vidare på ett eller annat sätt. Jag har även fått ärva massor av mina syskon och mina kusiner.


Men låt oss ta ett exempel. Jeansen på bilden köpte jag i våras på second han. Låt er inte luras av slitningarna. De var nämligen nya med lapparna kvar. Jag har tidigare skrivit om vad jag tycker om att nya kläder slits och lagas, innan de hamnar i butikerna, i detta inlägg. Jeansen kostade mig 125 kr. Jag har använt dem en gång. 125 delat med 1 blir 125. Japp, priset per användning är alltså 125 kr. När jag använde dem insåg jag att jag behövde skärp eftersom de åker ner. Skärp fick jag sedan leta efter på loppis ett jag för att hitta i min storlek. Nu när jag har ett skärp har jag insett att de är för långa så jag måste korta dem. Så fort jag kommit på exakt hur och hur mycket ska jag få gjort det och använda dem. Lovar!


Med dessa vinterkängor är det en helt annan historia dock. Jag kom ner i PPA på ca en krona på bara en månad. Jag hittade dem i början på januari på en av mina favoritloppisar och använde dem sedan i stort sett dagligen tills våren kom. Alltså ligger nog PPA just nu på som mest 50 öre skulle jag tro. Jag hade nämligen supertur när jag hittade dem för 60 kr på en loppis som hade halva priset på allt just då. 30 kr alltså! Och de var knappt använda. Man kan ju bara fantisera om vad PPA kommer ligga på när de är helt uttjänta. Jag kommer kunna använda dem i många år till.

Och hemligheten med ett lågt PPA är inte att köpa så billigt som möjligt utan att använda sina kläder och skor så mycket och så länge man bara kan. Så satsa på bra kvalitet och något ni kan tänka er att använda mycket och länge när ni ska göra nyköp. Sedan skadar det ju inte att man stöter på ett fynd som mina vinterkängor då och då. Har du några plagg med riktigt låg PPA på?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...