tisdag 27 augusti 2019

Inställt! Stockholm fashion week


Idag 27/8 skulle Stockholm fashion week 2019 ha startat. Men det blir inget av det. Det är nämligen inställt. Redan i slutet på juni meddelades det att modeveckan skulle ställas in. Anledningarna är många. Enligt den här artikeln är det många som inte är förvånade. Under de senaste eventen har både bokade designers, besökarantal, inköpare och internationell press minskat och det har varit svårt att få showerna fullbokade.

Dock finns det ytterligare två viktiga anledningar till att Swedish Fashion Council har valt att ställa in veckan. Ökade krav på digitalisering är en. Och ökade krav på hållbarhet är en annan. Som sig bör skulle jag vilja säga. I den här artikeln står det t.ex. att branschen inte kan leva upp till de krav på hållbarhet som ställs idag. Så mycket mer står inte. Och jag tycker det är svårt att hitta ytterligare vettigt skrivet om det. Jag hade velat veta mer utförligt vad för krav man tycker inte uppnås. Vad kommer göras för att uppnå dem? Tidsplan på det kanske? Någon som vet mer får gärna förklara för mig. För jag tycker det är väl luddigt. Men ändock ett bra initiativ!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...