söndag 18 augusti 2019

Loppistips #4: Loppis på landet - Gnosjö hjälper


I pissigt höstväder (jag hatar höst) besökte jag min gamla second hanpärla från förr igår. Gnosjö hjälper, eller second hand i Gnosjö som man säger till vardags, var en av de första second handbutikerna jag blev tjingis med på slutet av 90-talet/början 00-talet. Det är en stor second hand i tre våningar med enbart voluntärarbetare i röda skjortor. Är man från Gnosjö, som jag är, är det inte ovanligt att det är ens gamla lärare, kollega eller granne som har den där röda skjortan på sig.


Prylar finns det gott om här och priserna är i regel bra. När det gäller kläder och skor märker jag dock en klar skillnad mot i Göteborg där jag oftast huserar. Det finns massa kläder och skor men det är inte riktigt likadant utbud som i stan. Kläderna är inte lika "kedjiga" så att säga. På vilken second hand i Göteborg som helst hittar man mängder av kläder från H&M, Kappahl, Gina Tricot och Monki men så är det inte riktigt här. Det handlar väl om utbudet vad gäller "vanliga" butiker i trakten kan jag tänka. Eller så använder man faktiskt sina kläder bättre här.


Jag vill inte säga att kläderna är mossigare, fulare eller mer omoderna, det är relativt ändå, men det är ändå annorlunda på något sätt. Vilket inte är negativt. Om man kan fynda? Absolut! Man kan helt klart hitta pärlor här! Under mina tonår köpte jag massa fint, bl. a. min favoritkappa i grön ylle, den blommiga blusen från 70-talet och mockakappan med kaninpälskrage. Inget av det där har jag dock kvar längre pga byte av kroppsform mer än en gång. Mest vintage var det som gällde för mig på den tiden och det känns inte som att man blir besviken på den fronten idag heller.

Möbler, köksprylar och inredning finns det gott om här och textilavdelningen är super! Jag köpte för övrigt i stort sett varenda pinal till köket i denna butik när jag flyttade hemifrån. Man hittar alltid nåt najs här tycker jag så har du vägarna förbi Gnosjö rekommenderar jag ett besök. De har öppet på torsdagar och lördagar och vissa söndagar.

2 kommentarer:

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...