torsdag 4 juni 2020

Haul och dagens tips


Igår som ett brev på posten, efter en intensiv jobbperiod, kom ett paket från Sellpy levererat till min dörr. Jag beställer från Sellpy lite då och då med lite varierande resultat som man kan läsa om här. Och nu ska jag göra en haul.


Nä, jag skojar bara. Jag är ingen youtuber som visar min överkonsumtion, även om jag skulle ha handlat i andra hand. Dessutom, vad är det för töntigt namn? Haul? Det uttalas tydligen "hål" också. Helt ologiskt. Jag säger haul. Men ett tips till alla som hävdar att man inte kan köpa skor second hand! I nybloggens begynnelse skrev jag ett inlägg och ifrågasatte hur folk tänker när de säger att man inte kan köpa skor second hand. Det går nämligen att hitta helt nya, eller stort sett nya och oanvända, skor i andrahand, både på vanliga loppisar och på t.ex. Sellpy och Tradera. Ibland blir det felköp, som med mina nya älsklingar jag fick hem förra veckan.


Och här kommer då dagens tips. Många second handbutiker och organisationer samarbetar med olika klädkedjor och varumärken och tar emot restlager för att sälja. Det innebär att man kan köpa splitter nya grejer till mycket mindre pris second sand, bara för att det är lite svårsålda grejer eller förra årets kollektion. Mina löparskor (som jag absolut inte springer i men promenaden kräver också sin komfort) börjar bli rätt slitna nu, de ska lagas, men de kommer inte hålla för evigt. Jag köpte då ett par nya av märket Saucony, samma märke som mina gamla, för 295 spänn. Mina gamla köptes på Löplabbet för över 1000. Värt. Jag köpte även ett par till partnern som kan behöva något annat än vandringsskor på hundpromenaderna.


Och nu ska erkännas, jag har fallit för mördande reklam. Förra sommaren i bärbuskarna lyssnade jag på otaliga avsnitt av podden Säker Stil där Emma Kleberg von Sydow dalade sig varm om Birkenstocks. Mitt intresse vad fångat. Sedan hade vår skolsköterska på skolan på sig ett par en dag och jag kände mig lockad. Jag föll för modellen Mayari och vilken tur jag hade att det fanns en Birkenstockoutlet på Sellpy med! Nu är jag dock lite fundersam över storleken. Jag har minimala men breda fötter. Kanske att de är lite stora? Men med sjukt breda ankfötter och höga vrister tror jag nog att storleken mindre inte varit optimal. Så de här får behållas. Det är väl inget som stör va?

Några plagg blev det med, bl.a. en t-shirt från Dedicated till partnern. De är schyssta och hållbara, i bra kvalitet och dessutom riktigt snygga. Enligt annonsen var t-shirten urtvättad, därav priset antar jag. 50 spänn. Det var den inte alls. Det var trycket som skulle vara så. Ibland har man tur! Dedicated får jag berätta mer om en annan gång!

2 kommentarer:

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...