fredag 26 juni 2020

Sommaruniformen

Jag gillar sommar mer än höst och vinter även om våren är min favorit. Men sommar innebär ju ledighet och lättare kläder och det är ju trevligt. Jag har massa fina sommarklänningar som jag använder alldeles för sällan. Jag gillar klänning. Men hur det än är så är rätt casual till vardags på sommaren och då blir det nästan alltid sommaruniformen.


Det här är min sommaruniform. Jag tomtar oftast runt i mina mjukisshorts som från början var ett par långa byxor i herrstorlek. Jag ville ha dem baggy till när jag dansade street och sydde därför i kilar nedtill av det tyget jag klippt av på längden. De var alltså inte baggy nog. Sedan har jag kortat dem till shorts då jag brände hål i dem under en smidesworkshop. De är jättestora och jättesköna och det händer att partnern lånar dem ibland med. Och lite snett har jag klippt dem med. Det är bara charmigt. Jag har haft dem i sådär 13 år bara.

Till detta har jag en tunika i lös och ledig modell i bomull eller viscose i batikmönster från Indiska. Jag har några stycken som jag haft i 7-8 år kanske som används väldigt flitigt under sommaren. De är lagade otaliga gånger och rätt tunnslitna. Men väldigt sköna. Jepp, det är så ni hittar mig den här sommaren. Som alla andra.


Och är det kallt kan jag dra på mig trotjänaren, mitt mest använda plagg, den grå munkjackan från GeKås jag haft ungefär lika länge som tunikorna. Min sommarjacka. Den är 100% bomull, i storlek XL, väldigt lång, väldigt skön och väldigt sliten. Och väldigt lagad. Jag gjorde den årliga renoveringen härom dagen men insåg sedan att dragkedjan har gett med sig. Den funkar att dra upp en bit men sedan delar den sig. Det hjälper inte med stearin heller. Betyder det att jag måste ge upp den nu? Tur att jag köpt en "ny" svart på tjockisloppisen i vintras. Tråkigt nog innehåller den polyester så den är inte lika älskad. Men den kan nog växa på mig! Och resten av sommaren drar jag nog dragkedjan bara halvvägs upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...