tisdag 9 juni 2020

Det är tillåtet att testa

Idag ska jag skriva om något som är bland det bästa med att handla second hand. Det finns ju väldigt mycket som är bra, men det som är bäst med second hand är att det är just second hand, alltså inte nyproducerat. Och då ges det utrymme för så mycket mer. Jag menar inte att man ska köpa mer kläder än om man köper nyproducerat, vilket i och för sig är tillåtet då det inte belastar miljön ytterligare. Nej, jag menar att det ges utrymme för att göra fel och för att testa. Man får prova sig fram helt enkelt.

Alla har vi väl någon gång gjort det där felköpet som skaver? Man köper något för att det är billigt, för att alla andra har det eller för att man tror att det kommer passa. Det har hänt mig mer än en gång att jag provat plagg och känt att det inte riktigt har varit klockrent men tänker att "de blir nog bra ändå" och köper det och det förblir oanvänt. Till slut rensar jag jag ut det och har fortfarande dåligt samvete. Ibland provar jag något som känns kanon och toppen men när jag kommer hem känns det inte alls lika bra eller så är det helt enkelt så att det är plagg jag inte har användning för. De här plaggen skänks givetvis vidare men skavet över att jag lagt pengar och slösat på jordens resurser för något jag aldrig använt finns kvar.


Lösningen är då att köpa second hand. Jag har skrivit det innan och jag skriver det nu igen. Second hand är en enda stor lånegarderob vi betalar lite pengar till för att prova plagg ett tag för att sedan antingen behålla eller skänka tillbaka. Jag har tre exempel här på när det gick mer eller mindre bra för mig. Klänningen på bilden ovan är nog ändå ett av mina mer lyckade prov. Jag köpte den i vintras på tjockisloppisen jag arrangerade av min kompis Anna, för 20 kr. Ja, du läste rätt, 20 kr. Det var tydligen ett experiment, sytt av Anna, som hon inte tyckte blev så bra. Jag gillade tyget och tyckte det var värt att köpa klänningen för tygets skull. Så kom jag hem och provade och insåg att den ju blev helt fantastisk med ett bälte! Så det ska inte sys något nytt av den utan den behålls och kommer användas i många år. Väl värt 20 kr. Och nej, jag är inte gravid på bilden.


Här är också ett fynd från en tjockisloppis, och den är också hemmasydd faktiskt. Jag köpte den på nationaldagen förra året för 50 kr. Det är en kimono antar jag, eller någon form av kaftanjacka? Tyget är fint, den är sval och skön, jag känner mig ändå rätt dressad i den, och det här plagget, liksom det förra, är jag tämligen ensam om att äga. Och det gillar jag. Till saken hör att det var lite ont om speglar på den här tjockisloppisen. Det fanns nog någon inomhus men jag brydde mig inte om att gå in och titta. Så jag köpte grisen i säcken och det blev superbra! Särskilt i år är jag väldigt inne på kaftaner och kimonos. Jag hoppas inte att den fasen går över. Bältet är för övrigt från en klädbytardag och tillhör något annat plagg. Nu är det ett allroundbälte till mina kläder istället.


Och här blev det inte så bra. Här gick jag på den där niten. Jag köpte klänningen, som är från H&M från början, på Reningsborg Angered och den kostade 50 eller 55 kr. Det är ju inte mycket pengar att bråka om men vad skulle jag ha den till? Den var antingen oanvänd eller i stort sett oanvänd men inte så jäkla snygg (lite grå och tråkig och ingen skojig modell direkt) och den är dessutom i fel längd för mig. Den är dessutom i sån där slinkig viscosetrikå som inte är min favorit direkt. Det blir alltid oformligt, noppigt och trist till slut. Så jag har använt den en gång. Häromdagen rensade jag ut den. Den ska få hamna hos någon annan som uppskattar den bättre istället.

Men det fina är nu att det gör ju inget! Reningsborg, där jag köpte den, har en bra verksamhet så pengarna har gått till något bra och eftersom den inte var nyproducerad har inte miljön belastats ytterligare. Det skaver inte i mig på samma sätt att jag har köpt en klänning jag bara använt en gång när den är begagnad. Jag föll för att den passade och var i stort sett ny, vilket jag inte borde gjort. Jag borde fattat att jag inte kommer använda den. Men jag blir bättre och bättre på det där med att hitta vad jag verkligen vill ha och det är ok att öva på second hand. Vi brukar säga på våra klädbytardagar att "jag testar den till nästa gång". Och är man som jag en som gillar att testa olika kläder och stilar och dessutom byter smak lite då och då, ja då är second hand det enda rätta. För mig tar det några gånger och användningar innan jag vet om jag verkligen älskar plagget eller ej. Och så får det vara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...