tisdag 16 juni 2020

De där sommarplanerna och en ny favoritlagning

Så, då var det dags för semester igen. För ett år sedan när jag gick på semester skrev jag ett inlägg om mina stora sömnadsplaner för semestern. Ni kan ju gissa hur det gick med dem. Visst, jag gick ut hårt med lite lagningar ett par omsömnader som blev kjolar och så men sen blev det inte mycket mer. Inte ens den där väskan till vattenflaskan jag skrev om. Men i år kanske det ändå kan bli något när man inte kan göra så mycket annat skoj. Sommarpeppen på att sy finns ändå där. Jag behöver bara städa min syhörna först...


Jag tjuvstartade lite i söndags med att laga de riktigt nötta shortsen partnern har. Jag vägrar ge upp på dem eftersom det är perfekta hundshorts. Ni vet sådana shorts man har när man går ut med hunden. Det blev sedvanlig lappning med maskin och några överbroderade småhål. En snedremsa som förstärkning på insidan av fållen blev det med.


Jag passade även på att testa den där fallskärmsjägarlagningen jag presenterade för några veckor sedan, den där som finns med i Kerstin Neumüllers bok Lappat & lagat. Jag gillade den skarpt! Jag förstärkte med en lapp på baksidan med vilket jag tycker funkade fint. När jag ändå var igång lagades även trekvartshundbyxorna som sliceats upp på morgonpromenaden pga ett räcke. Det går visst att fastna i sådana. Och så lagade jag min Kånken jag också skrivit om tidigare. Det har tidigare gjorts försök att laga den med gaffatejp med inte så lyckat resultat. Det syns. Det blev kanske inte superproffsigt och snyggt men det gör ju jobbet! Den lagningen lär det ju bli igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...