lördag 11 maj 2019

Mina tre bästa tips för en hållbar garderob

Är du sugen på det här med att gå över till en hållbar garderob men du vet inte riktigt hur du ska börja? Jag har svaren på det. Eller nej, jag har lite egna tips, såna som jag tycker är bra. Och utanför listan finns så klart the obvious, använd det du har. Men bortsett från det tycker jag att du ska göra så här:


1. Köp naturmaterial - men på second hand

Syntetmaterial är ju plast och att det är kasst för miljön är ju ingen nyhet. Regenatfibrer är processad cellulosa från träd som träffat på massa kemikalier innan det är färdigt och det är ju också rätt kass. Men många som inte har är helt inlästa är nog inte medvetna om att bomull, vårt mest populära naturmaterial, är skitkasst för miljön! Vattenförbrukningen, jordbrukskemikalierna och all skit som används vid beredningen samt alla transporter gör bomull rätt solkigt faktiskt. Personligen älskar jag bomull. Det är faktiskt min favoritfiber. Det är mjukt och skönt, slitstarkt och både svalt i varmt väder samt att det faktiskt värmer om man har lite tjockare plagg. Som tröjan på bilden som jag köpt för 50 pix på Lindra på Wieselgrensplatsen. Som synes är den i ekologisk bomull och från H&M från början. Att den dessutom är i interlock istället för singeljersey gör att den är tjockare, hållbarare och även varmare om man vill åt det. Andra bra material att leta efter på second hand är t.ex. lin, ull och hampa. Fast hampakläder är ju inte så vanligt... Men köper man sina naturmaterial, som i min värld innebär bättre kläder än plastskit, blir ju miljöpåverkan lika med noll. Bortsett från eventuell transport, tvätt och så vidare. Bra va?!


2. Laga och sy om

Vi är alldeles för kassa på att laga våra kläder idag. Det har jag tidigare skrivit om här. Men det där favoritplagget som var så bekvämt, det fortsätter faktiskt vara det, även om det är lappat och lagat! Bättre till och med kanske! Och de plaggen vi har, som någon sytt med sina bara händer för alldeles för lite lön, de förtjänar faktiskt att leva vidare. Vi har ett alldeles för lättvindligt synsätt på våra kläder idag. Jag symboliserar detta med ett par lagningar jag gjort på sambons shorts idag. Hål syddes igen om den slitna kanten fixades ihop med langettstygn. Blev rätt fräsigt tycker jag.

Och hittar du något du gillar, men som inte sitter helt bra, eller som saknar den där detaljen som skulle göra plagget helt perfa, då kan du garanterat lätt fixa till det. Och det är faktiskt bättre att köpa det du vill ha, som inte passar helt och sy om det än att köpa något som inte riktigt är det du vill ha men du hittar inget bättre. Du kommer garanterat inte använda det plagget och göra dig av med det i förtid. Typiskt dåligt.


3. Byt kläder med vänner

Klädbytardagar är verkligen the shit. Jag har bytt kläder med mina vänner i över 10 år och i perioder har jag byggt hela min garderob genom dem. Jag tycker inte ens att man behöver hitta ett gäng som har samma storlek eller stil som en själv, det är ju det som är poängen att man byter bort det man inte kan/vill ha och man hittar alltid något. Mitt tips är att träffas och byta ofta för att piffa till din garderob. Det botar all shoppinglust i världen skulle jag säga. För klädbytardagar är ju som att shoppa, fast gratis! Undrar du hur en bra klädbytardag går till, då ska du läsa detta inlägg med mitt bästa recept. Idag har jag på mig ett av mina bästa fynd just nu. Mina Slytherinbyxor från min fellow Slytherin byttes egentligen lite utanför senaste klädbytardag, men ingick ändå i konceptet men det är en alldeles för komplicerad och trist historia för att slösa plats på här. Awesome är de i vart fall! I samma veva fick min fellow Slytherin ett par leggings till sin dotter. Bytt är bytt! Men kan komma igen. För det är ju det som är så bra! Tröttnar man på nåt kan det lätt komma tillbaka.

Ja, detta var mina bästa tips. Inget svårt va?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...