lördag 4 maj 2019

Minimilöner

Har du tänkt på vad en minimilön innebär egentligen? Ja det innebär ju då precis som det låter att det är den minsta lönen en arbetsgivare får lov att betala ut, enligt lag. Här i Sverige finns ingen lagstadgad minimilön men enligt en 2016 gjordes en undersökning av Veckans affärer av olika yrkens löner. Marknadsundersökare och intervjuare låg i botten med 18 800 kr i månaden. Detta skulle betyda en nettolön på ca 12 596. Det skulle jag kunna klara mig på. Jag har "försörjt" sjukskriven partner med sjukpenning på halvt studielån och lite extrajobb i tre års tid. Förutom en period när mitt studielån var slut och han var utförsäkrad. Vi levde på då på det lilla jobb jag hade och den lilla ersättningen han fick från arbetsförmedlingen. Sos hade han inte rätt till eftersom han var sammanboende med en student. Hade jag dock hoppat av min utbildning hade han haft rätt till sos. Men det är en annan historia! Studiestödet ligger just nu på strax över 10 000 kr på en fyraveckorsperiod. Jo, vi hade helt klart klarat oss. Dock med avkall på viss "lyx" vi har skaffat oss i och med relativt välbetalt lärarjobb, som t.ex. bil och hund och så.


Jag skulle vilja spekulera i att minimilönen hade legat nånstans runt 13 000 kr i Sverige, om vi hade haft en sådan. Jag har levt på den, jag vet att det det går. Fullt rimligt faktiskt. Men minimilönen i de länderna där de har sytt våra kläder, går INTE att leva på! I min garderob, och säkert i din med, finns det kläder sydda i Bangladesh, Kambodja, Kina, Indien, Indonesien mm. Vissa av de kläderna är köpta före min medvetenhet, några under fast med dåligt samvete och många är köpta på second hand. I Kambodja är minimilönen, omräknat i svenska kronor, 668 kr. För att kunna överleva, dvs ha en levnadslön behöver man få ut 2630 kr. I en levnadslön ryms det hyra, mat, kläder, hygienartiklar, medicin, skola för barnen och sparande. Rimligt va? Det har du råd med va? Men för en textilarbetare i Kambodja är det inte självklart att skaffa familj och barn, man kan inte spara och blir man sjuk kan man inte köpa medicin. Ofta behöver man låna pengar för att ens ha råd med hyra och mat. Och så står man i skuld till någon hela livet. Du fattar att det är ohållbart va? Om inte det är skäl nog till att sluta köpa fast fashion så vet jag inte vad som är! När köpte du fast fashion senast?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...