söndag 26 maj 2019

Megaloppisen i Majorna


Idag har det varit megaloppis i Majorna här i Göteborg. 10-årsjubileum faktiskt. Jag var inte på första loppisen 2009 men jag var i alla fall där 2010. Då köpte jag Macken på DVD minns jag. Jag har inte heller varit där varje år och nu är det faktiskt några år sedan. Helt ärligt har jag nog alltid tyckt bättre om second hand-butiker än bordsloppisar. Såna kan vara så himla crowded och jag hatar att behöva fråga efter priserna. Jag tycker dessutom att det är rätt svårt att hitta just kläder på såna här loppiar. Så utspritt är det svårt att hitta guldkornen i min storlek och bökigt när man inte kan prova. Men jag kände i år ändå att det var dags igen.


Den lilla byrackan tyckte precis som jag att det var galet för mycket folk och alldeles för trångt men hon skötte sig bra. Och jag kanske ändrar mig, det var verkligen skitkul med megaloppis! Jag såg massa fint och det är bra stämning och lite folkfest. Lite för trångt bara som sagt. Men vill man göra fynd ska man verkligen gå hit! Eller till en liknande tillställning då. Folk säljer verkligen för att bli av med sina grejer och det känns inte direkt som att folk är snåla och tar höga priser. Det finns även vissa mer seriösa antikhandlare om man är ute efter rariteter men jag såg på flera ställen att kläder såldes för 10 eller 20 kr plagget. Bra pris får man säga då!


Vad jag fyndade då? Förutom lite leksaker till byrackan (bl.a. Kiss & Bajs som jag fick en ingivelse om att hon måste ha just igår) en trevlig liten trasmatta och två par skor. Mattan kostade 20 kr och är vävd av trasor i schiffong så det är inte omöjligt att det är gamla sjalar. Återbruk av något slag lär det vara i alla fall. Skorna till vänster sprang jag på nästan direkt och blev mycket nöjd! För några veckor sedan hade jag helt klart fel skor på mig till jobbet eftersom det regnade och därför fick jag låna min kollegas Vagabond till min rastvakt. De var för stora och någon sorts semi-platå och jag använder aldrig högklackat men med raggsockor fick det gå ändå. Jag går alltid i platta skor och trivs bra med att oftast vara klart kortast i sällskapet. Men jag blev rätt förtjust i dem i den halvtimmen jag använde dem så jag har faktiskt letat efter likadana i min storlek på Tradera och Sellpy. 30 spänn fick jag ge och det var både mitt första köp och hennes första försäljning idag. Dubbelt bra! Sedan sprang jag på ett par välanvända Clarks i läder i en modell som tilltalar mig! Partnern tycker de är döfula men det är helt ok. Lite infettning och kärlek och jag kommer nog kunna använda detta 25-kroners fynd i flera år till! Och som bekant är jag inte alls rädd för att köpa skor second hand. Bra dag helt enkelt!

2 kommentarer:

  1. Instämmer att skor på secondhand kan vara bra,har köpt flera fynd. Fina skinnstövlar, original crocs m.fl för små pengar. Flera bra par att ha på hundpromenad har det också blivit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja samma här! Nästan nya sneakers för 40 spänn tilö hundpromenaderna är bra skit!

      Radera

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...