måndag 22 april 2019

Sömnadskunskaper

Igår skrev jag ett inlägg om tygpåsar och att det bästa är att sy sådana själv i återbrukat tyg. Jag skrev även orden "kan man inte sy..." och det har gnagt lite i mig. Jag ser ofta personer som skriver "Jag kan inte sy." när det handlar om att korta en kjol eller laga ett par byxor t.ex. Detta är ofta i hållbara sammanhang, och jag förstår det helt enkelt inte. Vadå kan inte sy? Hur kan man som född från 1970 och framåt säga så om man har gått i svensk (eller nordisk) skola? 1980 blev nämligen slöjd ett skolämne, ett obligatoriskt sådant. Detta innebär att från och med då ska alla elever ha fått läsa både textilslöjd och trä- och metallslöjd som ämnena hette innan. Från det ska inte längre killar bara fått ha trä- och metallslöjd och ingen textilslöjd och tvärt om. Man ska alltså rimligtvis ha lärt sig att sy. Hur ofta hör man någon säga: "Jag kan inte klockan.", "Jag kan inte läsa." eller "Jag kan inte addition."? Typ aldrig. Man har väl ändå sina grundläggande kunskaper från skolan kvar? Jag t.ex. vet fortfarande att Sofia är huvudstaden i Bulgarien, att Selma Lagerlöf skrev Gösta Berlings saga och att om man dricker jordgubbssaft och håller för näsan smakar det bara sött.

 

Detta är en bild på ett par av sambons jeans som jag lagat. Han har också läst slöjd i skolan, han skulle kunna göra det själv. Dock kan man behöva lite hjälp på traven med hur man ska göra och det hade jag kunnat hjälpa honom med, eftersom jag har mer erfarenhet av just detta. Jag har i ärlighetens namn även ett större intresse av att just laga. Men han kan sy på symaskin och har sytt en hel del olika grejer. Men snälla, sluta göm er bakom "Jag kan inte sy." för det är inte sant. Det handlar mer om intresse skulle jag säga. Intresse och lathet/bekvämlighet. Så om du har ett intresse för hållbarhet vad gäller textilier och du fortfarande hävdar att du inte kan sy och därmed inte gör dina lagningar eller ändringar utan gör dig av med dessa kläder på ett eller annat sätt - sluta med det! Ta ditt ansvar och börja sy. Du hade slöjd i skolan av en anledning. Så var jag lite provokativ så här på kvällskvisten med. Det känns gött!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...