tisdag 7 maj 2019

Cirkulära gummistövlar


Igår hämtade jag hem de här skönheterna på väg hem från jobbet. De är förvisso bara ett par helt vanliga gummistövlar men de var helt gratis! Nej, jag är inte snål, men gummistövlar är ett måste för mig.

I höstas gav mina gula gamlingar, inköpta på Coop Forum om jag inte minns fel, upp totalt. Jag hade haft dem i en bra bit över 10 år så det får väl vara ok. De var numera mer hål än stövlar. Gummistövlar är verkligen livsviktigt när det regnar! Jag går till jobbet, och på jobbet rastvaktar jag dessutom, och har man ett par små sneakers på sig blir man lätt blöt om fötterna. I höstas när jag behövde nya var Circular fashion challenge inte ens var påtänkt för mig så jag var helt inne på att köpa ett par nya i butik. Jag frågade det vanliga oraklet, dvs facebook, om vilka nya jag skulle köpa. Jag ville ha ett par vanliga utan krusiduller som håller ett tag. Det enda folk tipsade mig om var att köpa kängor istället. Typiskt facebook. Kängor är väl också bra men jag ville ju ha gummistövlar! När man bara ska ta en liten snabb kiss med hunden på morgonen eller kvällen vill i alla fall jag ha nånting som bara är att sätta ner fötterna i, utan snören och skit. Men jag blev bara ännu mer förvirrad eftersom ingen ville tipsa mig om några bra. Så det blev inga gummistövlar för mig.


Eller jo, det blev de här. Min snälla kollega, som jag dessutom rastvaktar med, erbjöd mig de här. De var hennes sons urvuxna och hon hade dem på jobbet just för rastvaktande. De var dock för små för henne (att hon orkade pina runt i för små stövlar) och hemma fanns ett par likadana i större storlek. Och jag har använt dem jättemycket! De är verkligen hur bra som helst att dra på sig när hunden ska kissas. De är Sorel som är bra kvalitet och varma som sjutton eftersom de innehåller en ullsko. Bra och cirkulärt helt enkelt!

Så åter till mina nyaste gummistövlar. Jo, jag behövde ett par till eftersom de här är mer vintergummistövlar. De kommer vara väl varma i sommarregnet tänker jag. Och eftersom jag numera är med i Circular fashion challenge och inte får köpa nytt är det second hand som gäller för mig. Emellan dessa två paren har jag även haft hemma ett annat par stövlar som någon hade övergett men de höll en halv promenad innan de också var mer hål än stövlar. Och problemet är ju att gamla torra gummistövlar eller de som har kass kvalitet till slut blir så. I second hand-butiker är det dessutom svårt att prova dem i en vattenpöl för att se om de håller. Så jag har faktiskt inte vågat köpa några. Men de har har jag dock stora förhoppningar på! Jag hittade dem som bortskänkes i en facebookgrupp för området jag bor i. Både nöjd givare och mottagare när något kommer till användning. Leve cirkulariteten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...