torsdag 9 maj 2019

Hunden

Ja, sedan ett år och fyra månader tillbaka är jag hundägare. Inte ett helt underbyggt beslut men vi har ju så klart aldrig ångrat oss. Att jag är fan av att shoppa begagnat har knappast undgått någon och nu är det ju så att även vår hund är begagnad.


Här har vi då underverket. Eller marodören som vi brukar kalla henne för. Hon kommer från Spanien och bilden ovan är faktiskt den första sambon tog på henne sedan han hämtat henne i Stockholm. Hon kommer från Spanien och från en organisation som heter SOS animals.

[Foto: Monica Hansen]

Och visst är hon helt fantastiskt söt! Att skaffa en begagnad hund var det faktiskt jag som ville. Jag lyckades övertyga sambon om att vi skulle ha hund genom att mata honom med bilder på mopsvalpar en hel helg. Så till slut gick han med på att vi skulle skaffa en mops! Men jag ville ju egentligen inte ha mops eftersom de är sönderavlade och inte kan andas. Jag vägrar stödja avel av hundar som vi människor förstört enbart för att de ska vara gulliga. Och jag, som faktiskt inte har så mycket hunderfarenhet, ville hellre ha en vuxen hund än en valp. Och då blev det ju att titta på en omplacering.

Först sökte vi faktiskt en lite äldre valp från Irland som akut behövde ett nytt hem men som vi inte fick. Då tänkte vi att det var visst svårare än vi trodde och kikade runt lite mer. Sambon hittade då henne, Muddis (fd Konga), i Spanien och blev kär. Ja, hur kan man inte bli det. Vi sökte och vi fick henne. Bara ett par veckor senare var hon hos oss!


Och givetvis har vi begagnade kläder på henne med! Denna fina jacka hittade vänner åt oss på second hand för 80 spänn. Som hittat! Denna kostar ca 600 kr ny. Man kan hitta finfina hundkläder och andra grejer på second hand i väldigt fint skick. Vi har även fått flera stickade tröjor av samma vänner som inte passat deras hund. Begagnat is the shit!

Och varför ska man då skaffa en begagnad hund? Jo, för att man kan! Vi har fått lite kritik för att vi tagit en hund från Spanien "när det finns så många hundar i Sverige som behöver ett nytt hem". Visst gör det det men jag gör ingen skillnad på hundar och hundar! Bara för att det finns hundar här som behöver ett nytt hem betyder väl inte det att man inte kan hjälpa spanska, irländska, rumänska och makedonska hundar med? Och vi tittade faktiskt på svenska omplaceringar först men hittade ingen.

Personligen tycker jag faktiskt att hela avelsindustrin är rätt vidrig. Raser avlas sönder och blir sjuka och tramsliga regler gör att man räknas som blandras om man inte har stamtavla osv. Men det är en annan historia. Jag vill bara säga så här: once you go rescue you never go back. Man får väldigt mycket tillbaka av en begagnad hund. Jag avslutar därför med slagorden:

Adopt don't shop!

2 kommentarer:

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...