söndag 13 oktober 2019

Tvätta second hand?

I mitt förra inlägg konstaterade jag att jag i stort sett kan köpa allt i klädväg second hand. Jag är inte så lättäcklad och det går ju ändå att tvätta grejer. Så till den naturliga följdfrågan på detta: tvättar jag alla kläder jag köpt second hand innan jag använder dem? Det finns ett enkelt svar på det och det är: nej. Det gör jag definitivt inte.


I podden Slow Fashion med Johanna Nilsson intervjuades i våras en kille som blivit second handbiten och som både i podden och bloggen presenterade sina second handtips. Bra och vettig lista men när jag kom till nr 4 höll jag inte alls med. Här kommer ett direktcitat: Allt du köper ska direkt ur påsen i tvätten. Men varför då undrar jag? Om det redan är rent och fräscht finns det väl ingen som helst anledning att tvätta det? Det här med att det skulle kunna gömma sig ohyra i kläderna tycker jag är lite onödig nojja. Jag har haft både mal och pälsängrar och dem ser man. Äggen är förvisso jättesmå, men finns det, eller har funnits, larver ser man dem direkt. De är äckliga...


Jag upplever att kläderna man hittar i second handbutikerna i regel är nytvättade. Jag själv skulle aldrig skänka plagg som är insvettade i alla fall. Visst kan de ha legat nedpackade och lukta lite förråd kanske, men då går det oftast att vädra bort. Och vissa butiker, som den jag tidigare bloggat om i Gnosjö och min favorit i Tallinn har egna tvättmaskiner så de kan tvätta textilier om de är sunkiga eller smutsiga. Och det är ju bra!

Jag tror nog ändå att de flesta skulle se till att tvätta eventuella smutsiga kläder innan de skänks iväg. Vi ser alltid till att kläderna är nytvättade på klädbytardagarna vi anordnar regelbundet i kompisgänget. Däremot måste jag erkänna att ett ställe jag haft lite otur med smutsiga, och även trasiga kläder, är Sellpy. Det är märkligt att bara för att de hämtas upp och någon annan sköter försäljningen åt en, då frånsäger man sig allt ansvar. Jag skulle aldrig drömma om att skicka in smutsiga och trasiga kläder till Sellpy! De har däremot en välfungerande reklamationsrätt så det har blivit bra ändå. Men till Sellpy, och vad jag tycker om dem, får jag återkomma till någon annan dag.


Det jag däremot har lite större problem när det gäller second handkläder är lukten av tvättmedel och sköljmedel. Jag är inte på något sätt allergisk men jag tycker personligen inte om starka parfymerade lukter och vill inte gå runt och lukta tvättstuga. Så om det är så att plaggen fullkomligt stinker sköljmedel kan det hända att jag tvättar dem. Förr var jag mer känslig med det och tvättade allt jag tog hem från klädbytardagarna, för att inte gå omkring och lukta någon annans tvättmedel, men nu skiter jag i det. Känns plagget fräscht struntar jag helt i tvätt innan jag själv svettat ned plagget. Det är inget som helst ofräscht i det. Rena kläder ska man inte tvätta och därmed basta! Det går så mycket vatten ändå. Och sliter gör det på kläderna med. Så resonerar jag i alla fall. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...