onsdag 29 september 2021

Loppistips #27: Reningsborg Wieselgrensplatsen


Vi har fyra Reningsborgsbutiker i Göteborg (och Partillle). Bara tre av dem har blivit tipsade om här. Så kan vi ju inte ha det! Den senast öppnade Reningsborgsbutiken ligger på Wieselgrensplatsen, specifikt i gamla Wiesel Matcenter, min gamla favoritbutik! Den öppnade 8 maj så den är rätt ny alltså. Reningsborg är en stor ideell förening som finns till för att stödja människor som behöver hjälp och de kämpar för allas lika värde. Toppen! De har en kristen grund men är inte kopplad till någon särskild kyrka. Vad jag har förstått i alla fall. Förutom second hand sysslar de bl.a. med student- och nödboende, arbetsträning, catering och nu senast även hunddagis! Öppettiderna för just denna butik är tis-tors 13-18 och lördagar 10-14. 


Butiken ligger i en stor lokal och den känns luftig utan att kännas tom och utplockad. De har det sedvanliga som köksgrejer, porslin, böcker, filmer, barngrejer och lite möbler m.m. Det känns ljust och fräscht och det är lätt att hålla avstånd. Vilket vi väl fortfarande gör trots att det är 29 september va? Just den här bilden känns väldigt vit men de har inte alltid bara vita prylar. Det är säkert. Prismässigt kanske de ligger lite högre än de andra Reningsborgsbutikerna, i alla fall om man jämför med Angered, men det är absolut bra priser ändå. Senast köpte vi en skitstor South Park-tavla för 60 spänn.

Ser ni hur inbjudande textilavdelningen ser ut va? Om jag inte är helt fel ute låg charken här tidigare. Nu är korvarna utbytta mot tyger och dukar, och det finns massa fint. Välordnat är det också och det finns tariffpriser att gå efter. En bra textilavdelning är ju ändå ett måste!

Klädavdelningen är också bra. Det finns lite mer lagom mycket än i Angered där det är knökafullt! Nu gillar jag knökafullt men alla gör ju inte det. Men, återigen, det känns fint och fräscht. Men, en liten brasklapp. Jag har inte sett någon vintage. Jag minns inte heller om jag såg någon tjockisruta senast. Men jag låser mig som bekant inte vid det utan spanar lite överallt och nu senast kom jag över nån sorts lite mer fancy märkesställ. Eller, kanske inte så fancy men det kändes som att de hade tänkt till lite och buntat ihop lite schyssta tantkläder till mig.


Där hittade jag nämligen både linneklänningen jag visade häromdagen, den oanvända som kostade en tiondel av nypriset, och den här koftan. För det är väl en kofta? Det råkar vara en Gudrun, jag gillar ju det, och jag blev lite lagom förälskad. Den är så najs! Den är i bomull och viskos och har en mönstrad insida. Tyget känns riktigt najs faktiskt, stabilt och bra. Knappen och hanken verkar vara ditsatt av en tidigare ägare och de får hänga kvar, även om knappen är lite ful. Någon gång orkar jag nog byta den. Till koftan har jag här en klänning jag köpt av min personal clothing dealer och mina favorit-Duckfeets.

Förutom en fin och trevlig second handbutik finns en skrädderi precis vid utgången och dessutom en glassbar! Jag har inte testat just de tjänsterna ännu men det får bli i framtiden. En skräddartjänst i en second handbutik är ju en riktigt bra kombo! Tack för ytterligare en fin second handbutik Reningsborg! Ni får gärna öppna fler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...