måndag 20 september 2021

Akta dig för Shein!

Det tycker jag att man ska göra i alla fall. Jag tycker det känns som crap. På riktigt. Personligen har jag aldrig kollat in det. Jag handlar ju inte nytt egentligen, och känner mig inte alls lockad. Jag har redan från att det dök upp fått Wish-vibbar, och Wish är inte heller något jag går igång på direkt. När Shein blev poppis för ett par år sedan såg jag flera inlägg dagligen i olika facebookgrupper i stil med: "Har ni handlat från Shein? Vad har ni för erfarenheter?". Flera gånger dagligen i samma grupp alltså. Jag ska erkänna att jag engagerade mig inte mycket i frågan men jag fick med mig att storlekarna är väldigt ojämna och att man måste se till varje plaggs mått istället och att retur är i stort sett omöjligt. Och att kvaliteten är kass då. Men det hade jag väntat mig.


En parentes angående bilden. Jag hade egentligen velat ha en bild på deras logga men ingen jag känner verkar handla därifrån. Jag hade tänkt leta Sheinkläder och fota lappen på loppis men har inte lyckats med det heller: Kom dock på att en kollega köpt en kjol från Shein på Marketplace och bad henne fota lappen. Det här var vad hon kunde åstadkomma. Den hade ingen märkeslapp. Bara det säger en del tänker jag... Och jag behöver ju inte ge dem ännu mer publicitet genom att sprida deras logga heller så det blir bra så här.

Men till saken. Vad är det som är så kasst med Shein då? Jag har ju inte handlat själv så hur ska jag veta? Jag tänker inte ägna mig åt någon empirisk undersökning här utan får förlita mig på andrahandskällor. I den här artikeln från tidningen Arbetet får jag reda på följande. Shein säljer sina produkter till över 200 länder (varav hemlandet Kina inte är bland dem - bara en sån sak) och värderas enligt Forbes till drygt 450 miljarder kr. Det är enorma summor i omlopp alltså men textilarbetarna får som vanligt knappt ens ett russin i kakan. En textilfabriksägare berättar att Shein harovanligt korta deadlines då det oftast rör sig om fem dagar för att sy en beställning på 1000 plagg. De flesta bolag brukar ge leverantörerna minst en månad. Det är ju en enorm skillnad! Som om inte kraven var pressande nog sedan tidigare inom fast fashion! Beställningarna är dessutom väldigt detaljerande och krävande. De är ändock populära då de har ett rykte om att betala sina fakturor i tid. Det är tydligen inte helt vanligt att de gör det. De har vidare även en väldigt dålig transparens och det verkar vara helt omöjligt att kontakta företaget. Det finns inga kontaktuppgifter för pressen att ta del av och grundaren ger aldrig några intervjuer. Det finns inte heller några rapporter om finanser eller dokumentation om leverantörer att hitta. Och just på grund av denna omöjlighet att kontakta företaget florerar det rykten om tvångs- och barnarbete. Hur ska vi veta att det inte existerar när företaget är så hemlighetsfulla? Då kan de hävda att de tar avstånd från detta samt att de betalar levnadslöner hur mycket det vill. Det finns ju inga belägg för det. Får arbetarna ingå i fackförbund eller möjlighet att klaga på och påverka sin arbetssituation? Who knows?


Kundservice verkar också helt omöjligt att kontakta. Det verkar bara finnas kontaktuppgifter till kundservice i USA och Indien. Som inte går att kontakta givetvis. I SR:s program Plånboken från i våras berättar svenska kunder att enda sättet att få kontakt med dem är genom att ge rencensioner via Trustpilot. Där kan man tydligen få besked hur man ska göra vid retur eller om ordern inte dyker upp. De svarar inte på mail och telefonnummer finns inte. Hur seriöst känns det på en skala?

Behöver jag ens nämna att kläderna är snuskigt billiga? Vi vet ju att när det handlar om billiga kläder är det någon annan som betalar priset. Här har vi dessutom snabbmodet extremt personifierat med tanke på att Shein har minst 10 000 produkter i omlopp och dessutom uppdaterar med 1000 nya plagg om dagen. Är det rimligt? Svar nej. Det säger sig självt att det inte kan vara några bra tillverkade grejer som kommer hålla i längden, varken i stil eller kvalitet. Sedan så tycker jag att det är något sunkigt att marknadsföra sig så starkt med hjälp av influencers och massa gratisgrejer och hauls på instagram och tiktok. Sälj grej med tjej verkar de gilla med. Det gör inte jag.


Faktum kvarstår, Shein är jäkligt poppis! Inte minst bland tjockisar eftersom de verkar ha rätt stort storleksspann ändå. I Plånboken får vi vittnesmål om att kidsen gillar Shein för det är "bra kläder, eller inte bra kvalitet men billiga kläder!". Japp, det är så det ska vara nu för tiden. Billigt är bra. Jag tillhör dock dem som menar att det inte är så. Billigt är inte lika med bra varken för sömmerskorna, miljön eller för plånboken i slutändan eftersom jag får köpa ny skit efter ett tag. Och skit verkar det verkligen vara. Man beställer kläder som ser snygga ut på bild men som ser ut som skit i verkligheten. Den klassikern alltså. Schyssta kläder i bra kvalitet på bilden - skräp i verkligheten och antagligen inte det man förväntade sig. Och skickar man tillbaka skiten kostar det pengar det med. Och fakturan kommer ändå och ska betalas ändå. Det går ju inte att kontakta dem för att bestrida den. Så illa kan det gå. Lyssna på programmet för att bli avskräckt. Om du inte redan är det.

Säljer jag inte det bra? Det är det som är poängen att du ska bli avskräckt. Jag tycker inte det finns något som verkar bra med företaget eller deras kläder. Det här är inget jag är sugen på att testa i alla fall. Oseriösa företag med det allra smutsigaste snabbmodet som affärsmodell skall inte få mina pengar. Faktum är att en del köp- och säljgrupper och skrivit med i sina regler att kläder från Shein inte får säljas där pga kassa villkor osv. Och om du ändå är lite lite sugen så kan jag bjuda på den här med. Kika på hur Hanna köpte tofflor i fuskpäls och verkar ha fått hem äkta päls. Enligt deras egen utsago, vilken man kan se på Good on you, har de inte produkter av päls! Men några tofflor verkar ha slunkit igenom och allvarligt, är du inte övertygad nu kan jag nog inte övertyga dig. Men berätta gärna om du har egna erfarenheter av företaget! Jag är jäkligt nyfiken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...