torsdag 8 juli 2021

Nej tack Zalando!

Jag har aldrig handlat från Zalando. Nätshopping från stora aktörer är faktiskt inget jag någonsin fastnat för. Någon beställning från H&M för ca tio år sedan och sedvanlig postordershopping från Josefssons och Ellos i barndomen är nog det enda egentligen. Så Zalando är inte min vän. Jag har aldrig varit intresserad av att lära känna hen. Jag kunde dock konstatera i höstas att det inte var något för mig när Säker stil körde igång sin hållbarhetschallenge i samarbete med presentkort och nyköp från Zalando. Det kändes som att det rimmade illa och jag hoppade på en annan utmaning istället. Men det är historia. 


Jag har dock alltid känt att Zalando ger lite unken eftersmak. Det blev ju inte bättre av den senaste tidens skriverier. En artikel publicerades i Expressen där arbetare på Zalandos lager och e-handel vittnar om arbetsförhållanden som kan liknas vid modernt slaveri. De flesta arbetarna är nyanlända eller asylsökande. Expressen berättar om att arbetarna inte får sitta ner och inte gå på toa förutom på sin halvtimmes rast. Gör de det kan de få löneavdrag. De får inte heller ha mobiltelefoner eller prata med varandra utan att få skäll. Har man t.ex. glömt ta med sin vattenflaska ut på lagret får man inte hämta den under arbetstid. Arbetare har också blivit varnade när de tuggat tuggummi. Kvinnor som kommer från bemanningsbolag eller inte har permanent uppehållstillstånd har vittnat om sexuella trakasserier från chefer. Ja, från chefer! De är dock rädda för att förlora jobbet och därmed kanske inte få uppehållstillstånd om de säger ifrån eller slår larm. Om arbetarna går samman och kontaktar facket eller pratar med tidningarna kan detta leda till osakliga avsked eller icke beviljad ledighet vittnar de om. Zalando tjänar miljarder på den här modellen. Är detta verkligen Sverige vi pratar om? Japp, det är det.

Hur man kan handla från Zalando efter att ha läst det här förstår jag faktiskt inte. Jag personligen tycker det är rätt anskrämligt att säga att det är "billigt", att det "finns bra storlekar" och "jag gör bara genomtänkta val och köper kvalitet ändå". Vad spelar det för roll när folk lever i slaveri då? Sen att Zalando har nåt jäkla hållbarhetsarbete med mystiska märkningar och pre-owned kompenserar ingenting. Hållbarhet innefattar även etnisk hållbarhet om du frågar mig. Nä, Zalando är inte för mig. Och jag tycker att Säker stil kan sluta samarbeta med dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...