lördag 17 juli 2021

Kaftanklanen

Det är väl ingen som missat att det är sketvarmt? Då vill jag verkligen slå ett slag för kaftanen! Jag snöade in på kaftaner för ett par år sedan och det har hunnit bli en liten samling sedan dess. När är är så här varmt är det det mest perfekta plagget att toffla runt i anser jag eftersom jag inte är typen som gillar avklätt och klär mig i bikini i hemmet bara för att det är varmt. Nä, ve och fasa! Kaftan i schysst material som böljar runt benen tack! Och det finns en hel del att fynda på andrahandsmarknaden. Här kommer en kavalkad av mina pärlor!


Den här, min första, är från Monki och köpt i en facebookgrupp för ett par hundralappar. Det som är bra med kaftaner är att de har rätt fri passform och kan passa både den trinda som den smala och den här är i storlek xs/s. Den funkar både till vardags och fest, eller vad säger du? 100% viskos och både skön och smickrande! En av mina favoriter.


Apropå Monki så har jag även den här enormt populära modellen i polyester från dem. Ja du läste rätt, polyester! Ett av få polyesterplagg jag har och just det här plagget funkar faktiskt i plast. Den finns i många olika prints men just den här gula känns särskilt poppis och gult är ju min favoritfärg så... Den har ett par knappar framtill och känns också lite festlig tycker jag. Jag köpte den rätt dyrt på Sellpy men det var det värt! Den är väldigt attraktiv på andrahandsmarknaden har jag märkt!


Och när vi ändå avhandlar Monki får jag även visa denna pärla! Jag är väldigt förtjust i öppna kaftaner som bara är att dra på sig och den här är i ett väldigt fräsigt print om du frågar mig! Jag har köpt den av min personal clothing dealer för en hundring och den har ett finfint fall och en ganska rejäl viskos där modellen matchar bra. Jag hade lätt kunnat tänka mig fler plagg i det printet!


Slut på Monki och på med småskaligt. Jag har flera småskaliga favoriter även i kaftangenren som jag köpt nyproducerade direkt av designern. Den här är dock också köpt "begagnad" i en facebookgrupp. Ja, den var oanvänd så, "begagnad". Den är från Dots'n'Bows och har också knappar. Den kallas för "kaftan med fall" på hemsidan och är i en ganska klassisk kaftanmodell som blivit väldigt populär på sistone har jag spanat på insta. Det här kan vara det dyraste andrahandsplagget jag köpt men hur fin är den inte? Tung härlig viskos och jag lyckades krympa den till lagom längd med en maskintvätt. Det är skills!


Sist, och minst i tygåtgång, i denna kavalkad är min vintagepärla från Tallinn 2019. Vintage för att den garanterat är 90-tal och det räknas som vintage. Kanske är det en klänning men jag vill ha den som öppen kaftan. Visst är den snygg! Den kostade mig 15 spänn och jag gillar den väldigt mycket! Fattas bara annat!

Annars har det blivit väldigt poppis att sy kaftaner av gamla påslakan har jag märkt. Kanske ger jag mig på det i sommar men då blir det nog en modell med en liten riktig ärm som trean och femman här. Jag trivs bäst i det har jag märkt. Kaftan is the shit, funkar på allt och alla och vem vill ha åtsittande och smått när det är sketvarmt ute? Inte jag i alla fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...