fredag 30 juli 2021

Älska hata Monki!

Jag älskar Monkis kläder! Det finns så mycket snyggt. Men jag hatar också Monki. Verkligen. Jag hatar deras kvalitet och jag hatar att kläderna går sönder hela tiden. Eller, de är trasiga och defekta när de är nya helt egentligen. Det tycker jag är ett mått på hur mycket snabbmode de är. Monki ägs av H&M och kollar man dem i appen Good on you får de omdömet "it's a start". Det kunde vara sämre alltså.  De har gjort vissa bra val vad gäller miljö genom att använda ekovänliga material som återvunnen bomull samt att de jobbar med att minska utsläppen av växthusgaser. De är upp emot 80% transparenta vad gäller sina leverantörer och de använder inte päls, dun eller angoraull t.ex. Så länge allt väl men det duger faktiskt inte.


Förra året gjorde jag något jag inte borde kanske. Jag köpte fyra nyproducerade klänningar från Monki och samtliga fyra var defekta på ett eller annat sätt som jag skrev om här. Jag valde att behålla dem eftersom jag inte ville skicka tillbaka dem, vänta på återbetalning och beställa igen och då riskera att de skulle ta slut. Det enda jag fick var 20% rabatt på mitt köp och tre klänningar att laga. En av dem var ganska rejält defekt och fick kräva lite sykirurgi. Jag tycker inte det är rimligt att det ska vara så.


I vintras fick jag en leverans av min personal clothing dealer med bl.a. två klänningar och en kaftan från Monki. Samtliga tre var oanvända och bara tvättade. Och kan ni tänka er, två av dem var defekta. Kaftanen hade en förslitning i tyget jag fick laga och den ena klänningen var öppen i sömmen, precis som en av dem jag köpte förra året var. Sykirurgi krävdes igen. Jag köpte dessutom en kaftan i facebookgrupp som jag insåg var fel modell så jag sålde den vidare i samma facebookgrupp, aldrig använd av mig. Den var också defekt visade det sig. Jag blev inte förvånad. Tidigare i år hittade jag ett hål i min favoritkaftan och jag har en klänning som gått sönder vid knapparna två ggr. Båda från Monki. Den här kassa kvaliteten vittnar tydligt om att det produceras för mycket, för snabbt och med för kassa villkor. Och det är inget jag vill stödja. Om jag någon gång ska köpa nytt snabbmode igen kommer det inte bli från Monki. Rent etiskt är det garanterat inte bättre att handla från Kappahl eller H&M t.ex., men där har jag inte haft samma "tur" med de defekta plaggen i alla fall, i mitt förflutna. 


Faktum kvarstår dock att jag tycker att väldigt mycket från Monki är skitsnyggt. Jag kommer garanterat vilja ha Monkikläder igen. Tur att jag bara handlar second hand då. Det känns nästan som att jag litar mer på second handbutikernas kvalitetskontroll än på själva företagens. Och det kan få vara ok med ett hål här och där om det är begagnat tycker jag. Jag kan ju laga. Och inga fler grisen i säcken via nätet heller helst. Det är käckare om jag kan granska plagget själv först. Som med den här koftgrejen jag hittade på Smyrna second hand i våras. Skitsnygg men lite nopprig i kanten. Den kostade 50 spänn och jag har en noppmaskin som gjorde ett hyffsat bra jobb i detta läget. Och det blev ju faktiskt skitsnyggt ihop med snyggskjortklänningen från Rino.se. Så med detta vill jag bara säga: livet är för kort för kass kvalitet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...