fredag 2 juli 2021

Jag har testat Repamera!

Det här är inte ett reklaminlägg eller någon form av samarbete. Jag har inte blivit tillfrågad. Som vanligt gör jag bara reklam för sådant jag själv gillar här på bloggen. Och jag gillar Repamera. Jag tycker det är ett lysande koncept som jag velat testa på länge. Och nu har jag äntligen fått chansen. Jag brukar nämligen laga mina grejer själv och har liksom inte haft en anledning att skicka iväg något, inte ens bara för att. Men jag gillar verkligen konceptet! 

Repamera föddes 2017 när Henning Gillberg (årets second handprofil 2020) slogs av en snilleblixt när han tyckte att det saknades logistiktjänster för reparationer, och startade därmed en, Repamera. Till en början var det en lokal tjänst där Henning själv cyklade Malmö runt och hämtade upp kläder som skulle till skräddaren, för att sedan september 2017 vara rikstäckande och ta emot kläder på postorder. Och det är det jag tycker är så lysande! Man gör helt enkelt så att man går in på hemsidan repamera.se, scrollar fram de plaggen man vill laga i rullistan, lägger in hur mycket och vad som ska lagas i kundvagnen, skickar iväg, betalar direkt eller tar en faktura. Sedan kan man välja på att få en påse skickad till sig eller skriva ut fraktsedel och paketera plaggen själv. Det kostar lite porto men det är det ju värt!


Så till saken. För snart tre veckor sedan drabbades jag av en stor sorg. Under en liten utflykt med byrackan till fastlandet sade det ritsch när jag skulle ta på min kära Kånken. Jag har haft den i 13 år och den har varit med om mycket! Jag har fått laga den med fallskärmsjägarlagning tidigare och min plan är ju att den ska hålla i minst 13 år till. Men ritsch. Som synes gick hela jäkla remmen av! Jag blev verkligen deprimerad och mailade Repamera samma dag och frågade om det gick att laga. Det skulle de lösa och jag fick vara Kånkenlös i ett par veckor. Jag fick tid att skicka in paketet onsdag 21 juni, det kom fram till dem några dagar senare och i onsdags fick jag ett mail om att skräddaren började. Dagen efter hade jag ett paket från Repamera att hämta ut. Det tog alltså en dag för dem att laga och skicka tillbaka till mig. Det kan man kalla service! Och tur med postgången.

Sen är det ju alltid trevligt att få så här fina leveranser. Ett litet band gör ju det hela lite festligare. Två veckors leverans är det enligt deras hemsida, och i mailet jag fick härom dagen stod det att plaggen ska vara tillbaka hos en inom fem dagar från det att skräddaren börjar. Här tog det en dag. Jag är nöjd. Plaggen blev det förresten. Vi passade även på att skicka med partnerns shorts som hade en jobbig gylf som ville åka ner hela tiden. Vi har testat att trycka till kläppen men inte fått till det och han har fått hålla på med snören och grejer för att hålla den uppe vilket han var trött på. Den behövde helt enkelt bytas och sorry, sånt gör inte jag. 


Jag gör det mesta i lagningsväg men jag inser mina begränsningar. Visst skulle jag klara det men med säkerligen inte med det bästa resultatet och då hade jag bara dragit mig för det och då hade shortsen antingen legat i högen eller få fortsätta användas med snöre. Så det passade ju bra att vi skulle skicka till Repamera nu. Det blev superbra. Gylfen åker inte ned och det är toppenbra gjort! Dragkedjan var grå tidigare, men vem bryr sig om den är svart numera? Ingen förutom jag kommer väl titta honom i skrevet ändå?


Och ja, när man lagar saker är det smällar man får ta att det inte blir precis som innan. Följer man Repamera i sociala medier vet man de har det mesta som behövs i lagningsväg i alla de kulörer. Men det var väl lite mycket begärt att de skulle ha remmen till min Kånken i rätt brun. Det blev svart. Inte mig emot alls, jag gillar att skylta med mina lagningar! Man statuerar ett gott exempel då. Och visst blev det toppen! Även om jag hade kunnat göra det själv betalar jag gärna för att någon annan gör saker bättre ibland. 

Vi tar en bild till på skönheten. Finns det något vackrare än en riktigt välanvänd Kånken? Personligen tycker jag att det här är ryggsäckarnas ryggsäck. Vadderade remmar och axelband och skit, det här den enda ryggsäcken jag tycker har varit helt bekväm. Svettiga ryggar och skit är bara att glömma med en Kånken. Och den håller verkligen bra. Jag menar, 13 år och jag har verkligen använt den mycket! Tretton år till som sagt, det är min plan.


Så, jag är toppennöjd med Repamera! Jag misstänkte ju att de skulle vara bra det var därför de fick äran att laga min Kånken. 707 kr kostade det totalt. Dragkedjan kostade 229 kr, Kånken 399 kr och frakten gick på 79 kr. Jo, det är klart att det skulle kosta mindre om jag hade gjort detta själv men det är så värt  att betala för tjänster som blir bra gjorda och det här blev verkligen bra! Jag lagar det mesta själv men den här gången fick Macheal göra det. Visst är det härligt när man får ett namn på den som utfört jobbet! Det här är inte fast fashion. Det här är cirkulärt, personligt och bra. Och titta, jag har sex månaders garanti på lagningarna med! Jag gillar Repamera och kommer garanterat anlita dem igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...