fredag 20 mars 2020

Support your locals

Japp, det kommer bli rätt krisigt ett tag framöver. Nu när folk karantänar och isolerar sig går inte handeln super. På ett sätt tycker jag det är rätt gött att konsumtionen går ner, för behöver vi fler prylar egentligen? Men det är ju egentligen inte de multinationella onda företagen som lider mest i det här, utan det är ju de små aktörerna. Därför har ett upprop startats om att vi ska supporta våra locals. Vi ska helt enkelt supporta de vi vill ha kvar mitt ibland oss, och nu är det viktigare än någonsin!


I lördags tipsade jag om min närmaste second handfavorit, nämligen Kyrkbytorgets second hand. Jag var där och stödshoppade lite och fick reda på att det var lite knackigt och att han funderade på att stänga ett tag. Men vad jag har förstått både på sociala medier och vänners inköp så har de fortsatt öppet. Och jag tror verkligen inte att det är farligare att handla second hand än mat just nu. Så fortsätt besöka din favoritsecond hand, om du själv är frisk dvs. Och gillar loppis, men vem gör inte det egentligen?

Och apropå second hand så fick jag se en post i veckan hur du på ytterligare ett sätt kan stödja din favoritsecond hand på, förutom att handla eller lämna in då. Nästan alla välgörenhetssecond hander drivs av pensionärer, dvs vår största riskgrupp. Utan dem har de inte så mycket personal och det är ju problematiskt när pensionärerna ska hålla sig hemma. Ett sätt att hjälpa din favoritsecond hand på är då att erbjuda din hjälp i butiken eller varför inte på lagret! Om du är frisk dvs.

Vissa second handaktörer har lite fler vägar till försäljning dessutom. Fairfashionfilippa på instagram (som har podden Secondhand(b)lusarna) tipsade om en av hennes favoriter, Second hand Gåsebeck, och att de gör viss försälning även via instagram. Hur bra är inte det egentligen? Särskilt nu! Mer sånt tycker jag! Och igår lade även mina remakefavoriter Remake Stockholm upp några plagg till försäljning på instagram. Så nu sitter jag bara här och väntar på att de ska lägga upp storskjortor för en sådan vill jag ha! Och i annan färg än vit eller blå helst.

Men det har faktiskt inte varit så mycket action här det senaste. Vi köpte dock mat från en trevlig krog i närheten igår som lite support. Ställena är ju i regel öppna och behöver sina kunder. Många ställen erbjuder dessutom hemleverans eller takeaway just nu vilket kan vara väldigt värt! Så har du möjlighet tycker jag du ska göra det. Vi planerar även lite stödinsatser till några favoritöl-bryggerier det närmaste. Jag såg en uppgift idag att 28 av Göteborgs härliga mikrobryggerier räknar med att lägga ner inom två månader om det här fortsätter. Så gillar du öl, köp några extra på systemet eller stöd en krog som har dem. Viktigt. Om du gillar öl och är frisk dvs.

Jag har faktiskt gjort en insats och supportat ett företag jag verkligen gillar och köpt ett dyrt, men väldigt värt och ack så fancy plagg jag kan ha hela livet! Men jag håller lite på den ett par dar. Det finns så mycket att säga om detta att det får bli ett eget inlägg. Men jag kan avslöja att det handlar om Rino.se och Lille-Lo i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...