lördag 21 mars 2020

Rocka sockorna är hållbart!


Idag, 21 mars, är ju lite som gjort för att göra ett hållbarhetsstatement. Ok, det är inte huvudsyftet, Internationella Downs syndromdagen är ju grejen. Sedan 2006 finns denna dag och sedan 2015 har vi rockat sockorna efter Natheas fina initiativ. Jag jobbar inom skola och där känns det som en självklarhet både bland lärare och elever. Och om du nu inte är som jag och tycker att det är skitsamma om du har två matchande strumpor eller ej, är det här dagen du ändå bör/ska/helst vill ändå går med omatchande strumpor. Så nästa gång det har gått hål på en strumpa i ett par och den andra fortfarande är hel, då gör du dig bara av med den trasiga och behåller den hela. Det är ju totalt onödigt att slänga eller återvinna den hela. Snart har du då ett omatchande par som du åtminstone kan använda en gång om året. Jag har flera "par" som egentligen inte är par utan enstaka som har blivit ensamma. Idag valde jag dock två som har hela makar men de är hållbara på annat sätt. Jag har nämligen köpt dem på second hand, fast nya. Jag älskar när second handbutikerna fått in restlager någonstans ifrån och säljer strumpor billigt. Dessa kommer från Röda korset i Vänersborg och Myrorna på Järntorget i Göteborg. 10 kr paret känns som hittat. En bonus, som tyvärr inte syns på bilden, är att det är taxar på de gråa. Jag har även likadana svarta. Och sköna är de med! Bra och billigt, som min gamle arkeologikompis Micke skulle ha sagt! Och skorna är från Tradera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...