måndag 27 januari 2020

Dagens hållbara outfit #11


Imorse hade jag plan på att ha en hängsleklänning på mig jag köpte på tjockisloppisen från förra våren. Tydligen har jag mycket kläder för jag hittade inte den bland alla galgar. Jag är inte en morgonmänniska så jag har inga marginaler på morgonen. Då gällde det att hitta nåt nytt snabbt. Den blev en favoritklänning från H&M som jag haft i kanske sex år eller nåt sånt. Det är en rätt basic grej som jag dock alltid känner mig bekväm i. Den är klädsam på sitt sätt. Mycket välanvänd och även lagad. Småhålen dyker ju alltid upp i flimsig jersey. Så blev det en tröja över, för att jag inte använt den på ett tag och för att den låg överst då den nyss kommit från tvätten. Tröjan är från Reningsborg i Angered som jag bloggade om härom veckan, den är från Monki från början och den kostade 50 kr.

Och det här är lite av grejen med varför second hand är så najs! Den där svarta blobben fanns både på plagg och som gosedjur förr, den tilltalade mig med den här tröjan. Jag tyckte den var skitgullig på den tiden då det begav sig men införskaffade aldrig någon varken i ena eller andra formen. Nu finns inte blobben kvar i Monkis sortiment men jag kan ändå komma över den idag. Och grejer man inte tyckte var snyggt förr när det begav sig kanske man gillar idag. Gött att man kan få en chans till då.

I övrigt hade jag leggings från Sellpy och en halstub som jag stickat själv enbart i små snuttar restgarner. Kängorna är en väldigt osexig historia jag köpt på Emmaus när det fortfarande hette Emmaus. Eftersom jag går till och från jobbet får det bli praktiskt istället för snyggt. Det slits en del på sulorna har jag märkt. De kostade 150 spänn och är bra men jag köpte dem egentligen motvilligt. Jag behövde nya gummistövlar eftersom mina gamla höll på att falla sönder och frågade oraklet facebook efter tips påstövlar  skulle hålla ett tag. Då sa nästan alla att jag skulle köpa kängor istället. Alltså, varför gör folk så? Det är ungefär som att man ber om råd om bästa preventivmedlet och folk säger: men skaffa barn istället, det är kul! Det var ju inte kängor jag frågade om! Bara några dagar senare sprang jag ändå på dessa och tänkte att kängor kanske kan vara bra med. Det ena behöver inte utesluta det andra. Det blev ändå gummistövlar senare på lite okonventionellt sätt som man kan läsa om här. Fick ju inget bra tips och jag kan avslöja att mina nya har spruckit. Så kan det gå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...