lördag 18 januari 2020

Stor klädbytardag tarva sin ordning

Idag har jag varit på en offentlig, och stor, klädbytardag. På ett sätt kan jag tycka att sådana klädbytardagar är lite bortkastat på mig. Jag är inte average size. Jag är tjock och dessutom kort. På riktigt, inga kläder i världen är skapade specifikt för min kroppsform. Man kan dock konsumera enbart cirkulärt även om man är tjock vilket jag redovisat i detta inlägget. På klädbytardagar finns det inte asmycket kläder för tjockisar. Jag och min syster tog oss ändå till Frilagret idag, för att det är trevligt, och sedan måste ju även vi tjockisar börja gå på sådana tillställningar, om det ska finnas kläder för oss där. Och det var trevligt.


Dock var kön in mindre trevlig pga vädret. Och kön var lång. Jag har förstått det som att det har varit lång kö under hela eventet. Ok, det här är inget klagoinlägg. Jag tycker sådana här event är enormt bra och viktiga! Extra glädjande var att just det här eventet, arrangerat av Röda korsets ungdomsförbund, hade väldigt stort intresse. 3542 personer klickade sig som intresserade på facebook vilket är enormt!. Det är ju väldigt roligt och viktigt att folk vill byta kläder med varandra. Men. Det var alldeles en alldeles för liten lokal. Lokal tillät bara 50 personer åt gången. Vi var ute i god tid och ställde oss i kön innan öppning men fick ändå stå ca 30 minuter i kö. Då fick vi ändå lite förtur eftersom vi hade lämnat in kläder i förväg. Jag läste dessutom att de slutade släppa in folk en halvtimme innan eventet var slut pga de långa köerna. Jag hade ju tyckt att en förlängning av eventet hade varit på sin plats.


Väl inne reagerade jag på att det var, just en liten lokal, och ganska glest bland kläderna. Med så mycket intresserade människor och två tillfällen för inlämning i förtid borde det kunna vara packat med kläder förställde mig jag. Jag hyser hopp om att nästa gång, för jag hoppas verkligen att det blir en nästa gång, att är det är en större lokal där man kan hänga ut allt samtidigt och ta in mer folk på en gång. För sådana här event ska ju vara en folkfest tänker jag! Och förhoppningsvis är dam- och herrkläder uppdelade i olika avdelningar, vilket det inte var idag. Annars var det bra arrangerat med att man kunde lämna in i förväg samt att man då kunde få två extra biljetter förutsatt att man hade sju eller fler plagg då. Annars var det fem plagg in och fem plagg ut som klassiska stora klädbytardagar brukar vara.


Annars, som sagt för det var ju inget klagoinlägg, var det ett fint arrangerat evenemang med bra ordning och uppdelat i storlekar vilket alltid är uppskattat. Jag gillar verkligen inte när det ligger i högar där folk river och sliter i grejerna. Volontärerna gjorde ett jättebra jobb. 


Men. Och nu kommer det stora gnället. Jag kom därifrån med fyra plagg. Helt klart nöjd med skörden. Min syster hittade tyvärr ingenting men hennes biljetter fick en söt person i kön istället. Bättre att det kommer till användning. Men. Kan folk sluta lämna in crap på klädbytardagar! Missförstå mig inte nu. Jag har inget emot lite slitna och trasiga kläder, de förtjänar kärlek också. Jag kan lätt förbarma mig över trasiga plagg och laga dem om det är så. Lagningar är bra och kan vara snyggt men jag tycker verkligen inte att det hör hemma trasiga, solkiga och smutsiga plagg på en sån här stor offentlig klädbytardag. När jag var på Naturskyddsföreningens förra våren reagerade jag på hur mycket crap folk lämnat in. Mycket nopprigt, solkigt och smutsigt. Kläder helt utan andrahandsvärde. Och jag blev inte jättenöjd när jag upptäckte att byxorna jag fått med mig hem idag hade hål i sig. En reva i tyget är inte ok enligt mig. Mitt råd är därför: Ta inte med dig kläder du själv inte hade velat ta med dig därifrån! Och det ansvaret ligger faktiskt hos inlämnaren, inte volontärerna. Sedan är det ju alltid lite svårt med provning och så vid sådana tillställningar och jag insåg att byxorna satt riktigt illa på mig när jag kom hem. Så det blir att de lagas och tas med på en klädbytardag med vänner i framtiden. Vid sådana tillställningar kan jag ta med lagade kläder. Lagade kläder behöver inte vara dåligt och jag hade lätt kunnat ta med mig ett lagat plagg hem från en sådan sammankomst enligt det här receptet. Då är det mer lösa bobbiner och man är bland vänner.

Så, en stor offentlig klädbytardag är inte ett tillfälle när du ska göra dig av med crap och komma därifrån med finplagg. Skärpning! För övrigt tog vi en sväng till Myrorna på Järntorget efteråt och handlade lite cirkulärt efteråt. Jag köpte två plagg men den ömma systern köpte fem! Jag är lite stolt och känner mer och mer att personal shopper på second hand vore nåt för mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...