onsdag 8 januari 2020

Thrift & Thrive


Idag har jag varit på baluns. Ikväll har jag nämligen varit på plats när Thrive lanserade sitt nya koncept Thrift & Thrive. Thrive är en konceptbutik som ligger i Haga i Göteborg som säljer respektfullt, veganskt och hållbart mode. Och nu har de även ett second handkoncept! Är inte det lysande så säg!


Man inser ju att man är på the place to be när man behöver stå i kö i 15-20 minuter för att ens komma in i butiken. Det var ett välbesökt evenemang som sig bör när det vankas klädbyte. För det hade det med ikväll. Man fick ta med sig två fina och fräscha plagg av god kvalitet som för den delen inte behövde vara köpta hos dem. Det var väldigt mycket folk i butiken och det är ingen stor butik så det var väldigt trångt, men när jag slog mina getögon mot klädbytarhörnan såg man att det var fina kläder folk hade tagit med sig. Inte bara massa bös och det såg väldigt trevligt ut. Jag var dock inte med och bytte idag. Fina kläder av god kvalitet har jag, men återigen, jag är inte direkt average size. Och man måste faktiskt inte vara med och byta varje gång.


Att det bjuds på tilltugg vid sådana här tillfällen är ju också uppskattat. Det fanns veganskt snacks och HUJ var där och bjöd på veganska pålägg. Den rökiga pastejen var verkligen en hit kan jag säga! När jag var vegetarian för över tio år sedan var Tartex det enda man kunde hitta i den kategori. Det är förvisso gott men det här var något helt annat. Påläggen tillverkas i Alingsås och finns i ett 20-tal butiker i Göteborg med omnejd berättade de. Och det kändes faktiskt lite skumt att gå omkring i en klädbutik och kolla på kläder med dryck i handen för det fick vi också. Och här kommer en bekännelse, jag har verkligen inte fattat storheten med kombucha. Jag tycker mest det smakar bös. Den här från Hasselson var dock bättre än de jag provat innan. Det var ju ändå ingefära i den. Och så här är det, jag kan vänja mig vid och lära mig att uppskatta all sorts dryck tror jag. Rödvin och te lärde jag mig dricka i min kompis Lindas lägenhet vid Vågmästareplatsen samtidigt som det producerades arkeologisk text för ca 16 år sedan. Nu håller jag på och lär mig dricka gin och tonic. Går rätt bra ändå! Så jag lovar att fortsätta öva på kombucha.


Så till huvudattraktionen för mig, den lilla second handhörnan! Den var liten men väldigt tilltalande. Thrift & Thrive är kläder som antingen är köpta från Thrive eller kommer från något av de varumärken de saluför som nu får en andra chans. De säljs i "befintligt skick", som är ett uttryck det fnissas en del åt i Återbrukspodden, och kan givetvis innehålla en del defekter. Det är ju så med second hand. Och det är det här gott folk som är så bra som får mig att bli lite till mig. Deras kläder håller så god kvalitet att Thrive tycker det är värt att fixa till och laga dem, i den mån de har möjlighet, för att de ska kunna säljas, och leva, vidare. Det är det här man kan kalla andrahandsvärde! De har t.ex. just nu en jacka till salu där dragkedjan är trasig som de säljer för 300 kr. Nypris för en sådan är 3000. Väldigt värt att köpa den då och antingen byta dragkedja på själv eller göra det hos en skräddare. Jag fortsätter applodera. Thrift & Thrive finns även på webben och de har planer på att utöka detta koncept. I butik ska ni hålla utkik efter lappen som det står "second chance" på. Väldigt rimliga priser handlar det om också. Jag hoppas att fler butiker och varumärken med hållbar profil tar efter detta koncept.

Thrive öppnade sin butik på Södra Allégatan i oktober 2015 och de finns även på webben som sagt. En butik väl värd ett besök om man är i Göteborg. Fredrik, som är en av grundarna, berättade även för mig att de kommer i vår satsa på fler sådana här kvällar med socialt häng med olika teman som t.ex. lagningsverkstad och liknande. Låter mycket trevligt! En annan grej jag gillar med Thrive är att de inte delar in sina kläder i "dam" och "herr", utan "feministiskt" och "maskulint". Det känns fräscht och väldigt rätt. Och sist men inte minst - hatten av för Thrive som genomförde detta så bra efter att de hade inbrott i helgen. De är mycket dedikerade helt enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...