söndag 24 november 2019

Fira White monday i morgon

Härom veckan skrev jag om Singles day, på fredag är det Black friday, men i morgon är det White monday, och det är en dag att uppmärksamma! Och fira tycker jag. Det tänker i alla fall jag göra.

Inte hört talas om White monday? Inte så konstigt ändå med tanke på att det bara är tredje året denna dag existerar. Sedan 2017 har Black friday-veckan inletts med en White monday, för det är ju numera en vecka. Vansinne. Initiativtagaren till denna dag är Henning Gillberg, grundaren av lagningstjänsten Repamera, och syftet med det hela är cirkulär konsumtion. Om Singles day, Black friday och hela julhandeln handlar om att köpa så mycket som möjligt, handlar White monday om att inte göra det. Inte nyproducerat i alla fall. Poängen med denna dag är att du, om du ska handla något, ska handla second hand, men det handlar också om att hyra, låna, lappa och laga, och jag är ju redan hemma för länge sedan. Det här är en dag helt i min smak!


Det handlar inte först och främst om att värna om miljön eller att vara hållbar. Även om det faktiskt går hand i hand. Men att ha hand om sina grejer och att laga i första hand har människan gjort i alla tider, inte för att spara på miljön, utan för att man inte hade obegränsade resurser. Och det har vi ju inte idag heller, vi måste bara påminna oss om det! Därför tycker jag att White monday är så viktigt. För två år sedan var 30 olika företag och organisationer involverade i evenemanget, i år är det 180, i åtta olika länder dessutom. Bra där! För att få delta i White monday ska man låta bli att ha Black friday-erbjudanden och istället erbjuda second handvaror, reparationer, uthyrning eller återvunna produkter. Företag som är med är bl.a. Myrorna, Blocket, Tradera och Sellpy. Det finns garanterat någon särskild happening nära dig också för att uppmärksamma temat. Här i Göteborg där jag bor har bl.a. Smyrnakyrkans second hand, som jag skrivit om här tidigare, extra öppet från kl 14 och man kan även få hjälp med lagningar och sömnadstjänster i butiken. Toppen! Själv tänkte jag besöka en klädbytardag arrangerad av Diakoniaaktivisterna i Saronkyrkan på kvällen.


Om du vill uppmärksamma White monday men inte har något event att besöka i morgon kan jag tipsa om att Myrorna kommer ha ett upprop via instagram för att uppmärksamma det hela. Man ska ta på sig en vit outfit (som helst är second hand), ta en bild och lägga upp på instagram och hashtagga #myrornastil och #whitemonday. Myrorna kommer sedan reposta bilder under veckan för att sprida budskapet. Just detta kommer jag dock inte göra eftersom jag inte har några vita kläder helt enkelt. Eller jo, jag har ett par vita linnen och något par vita trekvartsleggings. Inte klätt enough för november om ni frågar mig. Vita kläder förblir inte vita i min ägo så vis av erfarenhet har jag lagt ned det. Är dessutom inte särskilt förtjust i vitt...

För att läsa med om White monday hänvisar jag till denna artikel som även är min viktigaste källa till detta inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...