fredag 22 november 2019

Loppistips #9: Röda korset Härlanda


En ny pärla jag har hittat är den här! En rätt oansenlig sak från utsidan men härlig på insidan. Det finns två second hand som drivs av Röda korset i Göteborg. Den ena ligger på Första Långgatan och har öppet alla dagar utom söndag och måndag. Den här ligger på Lagmansgatan 1 i Härlanda och har enbart öppet på onsdagar 10-13 och varannan lördag 10-13. Enligt hemsidan i alla fall. Det är lite mer kryptiskt på dörren. En butik man inte kan besöka när som helst alltså. Jag passade på på höstlovet när jag ändå var ledig. Och det var det värt!


Det är en liten butik i en källarlokal. Det är ett gäng söta damer som driver den och man kan hitta det mesta där. Det finns böcker, köksgeråd, prydnadsprylar, textilt, elektronik osv. Bara inte så himla mycket av det. Men det gör inget. Det finns även lite nyproducerade stickade strumpor, vantar och mössor och lite nysydda tygpåsar. De de gör damerna själva antar jag. Bra priser också.


Kläder då? Jodå, det fanns en hel del. Det här är en sån butik som jag gillar där det både finns vintage och fast fashion. Jag tycker det är najs när det finns både "nytt" och gammalt. Och det känns som en sån butik där man verkligen kan fynda. Det är inte en större kedja som Myrorna och BjörkåFrihet där det rensas ut plagg på löpande band. Inte för att jag klagar på ovan nämnda kedjor, men ändå. Här kan man hitta lite vad som helst.

Jag köpte dock inga kläder. Mitt urval är ju som bekant lite mindre, även om jag inte alls har svårt att hitta kläder second hand som jag skrivit här, så det är inget jag alltid räknar med. Jag hittade däremot massa finfina fynd på textilavdelningen. Jag köpte bl.a. ett påbörjat tvistsömsbroderi, lite broderigarn, en virknål och lite annat. Jag ser också fram emot att besöka den igen. Bara tanterna är värda det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...