söndag 10 november 2019

Fars dag - skippa skjortan och slipsen!


Idag ska tydligen alla pappor firas. I veckor nu har vi matats med reklam på nätet, tv och i tryckt form om allt bös vi tydligen måste köpa för att kunna uppskatta våra fäder på denna dag. I min familj kan jag inte påstå att firat särskilt storslaget under min uppväxt. Lite extra gott fika kanske det har blivit, eller någon chokladkartong. Det räckte gott. Eftersom enbart består av två vuxna och en hund, alltså inga barn, i min nuvarande familj firas inte sådana här dagar. Det köps inte heller det obligatoriska skjort- och slipspaketet.

För, liksom så många andra dagar runt omkring oss, har även fars dag blivit ett kommersiellt jippo väldigt mycket går ut på ytterligare konsumtion. Och här är min åsikt: man måste faktiskt inte köpa en nyproducerad skjorta som framställts på icke-ekologiskt och etiskt vis. Visst kan man då välja ett alternativ som är bättre för miljön och där arbetarna fått skäligt betalt. Eller ännu hellre, köp skjortan på second hand om du nu prompt ska ge bort en. Eller köp inget alls. Pappsen behöver väl inte prylar för att känna sig uppskattad? Man kanske kan visa uppskattning på annat sätt? Jag kommer ringa min pappa senare. Och så skriver jag det här inlägget. Jag tror inte pappa behöver någon skjorta. Jag tror han vet att han är skitbra ändå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...